سیل 1398 در مناطقی از ایران

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

سیل 1398 در مناطقی از ایران

null

با حضور حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی صورت گرفت: اعزام دومین گروه طلاب از حوزه علمیه امام کاظم (علیه السلام) به مناطق سیل زده

با حضور حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی صورت گرفت:
اعزام دومین گروه طلاب از حوزه علمیه امام کاظم (علیه السلام) به مناطق سیل زده

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: کمک به هموطنان سیل زده واجب است وهمه باید دست در دست هم به یاری مردم سیل زده بشتابند.

ایشان طی سخنانی در درس اخلاق با اشاره به اجازه به مقلدین خود جهت اختصاص سهم امام به سیل زدگان تصریح کردند: یقینا حل این مشکل نیازمند همکاری همه جانبه ملت ایران است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: روحانیت همچون گذشته در کنار مردم تمام تلاش خود را بکار خواهد گرفت تا از آلام و سختی های ایجاد شده برای مردم سیل زده بکاهد.

همچنین معظم له تاکنون بیش از 400 میلیون تومان وجه نقد جهت کمک به مناطق سیل زده اختصاص داده اند.

 

تجلیل از حضور جهادی طلاب و عموم مذهبي ها در مناطق سیل زده / تأكيد بر انجام برنامه هاي زمين مانده

با توجه به شرایط تنگنای اقتصادی کشور و مشکلات موجود همه باید دست به دست هم دهند؛ پیشنهاد می شود اهالی هر مسجد در کشور متعهد شوند یک مسکن برای سیل زدگان بسازند و با توجه به كثرت مساجد در سراسر كشور اگر اين برنامه عمل شود قسمت عمدة مشكلات حل خواهد شد.

 

بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) دربارۀ مشکلات مهم سیل اهواز

استان خوزستان از بهترین استان های کشور و مردم آن از بهترین هموطنان ما هستند. آنها بسیار خونگرم و مهربان و مجاهدند و شهیدان فراوانی که در جنگ تحمیلی نثار کشور و نظام کردند بهترین دلیل بر علاقۀ آنها به نظام و کشور است.

به همین دلیل سیل اخیر که مشکلات فراوانی برای این عزیزان فراهم ساخته برای ما بسیار دردناک است. بارها گفته ایم مشکلات سیل اخیر در همۀ نقاط کشور از جمله خوزستان بدون همکاری عموم مردم و حتی ایرانیانی که در خارج زندگی می کنند میسر نیست، هرچند خدمات دولت و سپاه و ارتش جمهوری اسلامی و سایر نهادها بسیار با ارزش بوده است.

اینجانب ضمن کمک ناچیزی در دو مرحله سیصد و پنجاه میلیون تومان از طریق هلال احمر و کمیته امداد به این برنامه کمک کردم و اکنون تصمیم بر این شد جمعی از فضلای جوان حوزه (در مرحلۀ اول حدود 50 نفر) که در مؤسسۀ دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (علیهم السلام) همکاری دارند با امکاناتی به خوزستان بفرستیم تا به یاری هموطنان خوزستانی خود بشتابند.

 

 مصائب و بلایا» ابزاری برای امتحان الهی

پرسش: قرآن و روایات در تبیین گستره اسباب «امتحان الهی» چه می فرمایند؟

پاسخ اجمالی:

مسأله مصائب و بلايا بازتاب گسترده اى در لابلاى آيات مختلف دارد. خداوند می فرماید: «شما را با بديها و خوبيها آزمايش مى كنيم و به سوى ما بازگردانده مى شويد». خیر و شر در اينجا معناى وسيعى دارد که انواع مصائب، بيمارى ها، فقر و تنگدستى و انواع پيروزى ها و مانند آن را شامل مى شود. همچنین می فرماید: «به يقين همه شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى و كاهش در مالها، جانها و ميوه ها آزمايش مى كنيم». در اين آيه، پنج قسمت از مصائب و مشكلات زندگى به عنوان پنج ماده امتحان الهى بيان شده است... .

 

پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مناسبت سیل ویرانگر شیراز

حادثه بسیار غم انگیز سیل در شیراز و تلفات و خسارات آن سبب تأسف شدید گردید. اینجانب ضایعات آن را به همه همشهریان عزیز و مهمانان محترم و همه اقشار به خصوص علما تسلیت عرض می کنم و شادی روح درگذشتگان و شفای مجروحان را از خداوند متعال خواهانم.

اکنون باید تمام کوشش مسؤولین و خیّرین محترم متوجه جبران خسارت های وارده باشد. وموقع آن رسیده که خیرین شهر که بحمدلله عددشان زیاد است، ستادی تشکیل دهند وکمک‌های لازم را جمع آوری کرده و با همکاری مسؤولین به جبران خسارت ها بپردازند و همان گونه که قبلاً عرض کردم، مردم می توانند از یک سوم وجوهات شرعیّه خود برای این کار استفاده کنند.

 

فلسفه نزول آفات و بلاها؟

پرسش: فلسفه نزول آفات و بلاها چیست؟

پاسخ اجمالی:

اولا: بسیاری از امور که ما آنها را بلا می پنداریم بخاطر آن است که سود و ضرر خود را معیار آن دانسته ایم؛ درحالیکه در مجموع نعمت و رحمت است. مانند؛ باران شدیدی که به خانه یا مزرعه ای آسیب می زند. از دید صاحب خانه و مزرعه بلاست ولی این باران باعث وفور آب قنات ها و نهرها می شود و رحمت است.

ثانیا: فلسفه بروز بلاها، درک وجود نعمت هاست که باعث می شود قدر آنها را بهتر بدانیم؛ لذا نتیجه آن خیر است.

 

تأکید حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد کمک رسانی به سیل زدگان

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مجدداً به خیرین تأکید کردند که از کمک به سیل زدگان مازندران و گلستان خودداری نکنند که آن ها مشکلات بسیار زیادی دارند و انتظار کمک از سوی خیرین سراسر کشور را دارند.

معظم له مبلغ دویست و پنجاه میلیون تومان از طریق حساب هلال احمر به این برنامه کمک نمودند.

لازم به ذکر است پیش از این معظم له طی بیانیه ای مردم خیّر و نیکوکار را به کمک رسانی به سیل زدگان دعوت نموده و اعلام کردند که مقلدین ایشان مجاز هستند از یک سوم وجوهات شرعی خود نیز در این راه استفاده کنند.

 

«انسان» عامل ايجاد مصائب و بلاها

پرسش: آيا این سخن صحیح است که "مصائب و بلاها از جانب خود انسان است"؟

پاسخ اجمالی:

در زندگى، مصائب زيادى دامن انسان را مى گيرد كه عامل اصلي اش خود او است، منتها براى تبرئه خود، تنبلى ها و سستى هاى خود را به گردن عوامل ديگر مي اندازد و تقصير را متوجّه مشيّت الهى مى كند. مصائبى را حكومت هاى جبّار دامن گیر مردم مى کنند، بسيارى از بلاها ناشى از شكم پرستى و هواى نفس، ترك مطالعه و مشورت كافى، خودخواهى و استبداد به رأى خود انسان و یا ترك جهاد است. ضمن اینکه بى نظمى ها هميشه عامل بدبختى بوده و اختلاف هميشه مصيبت زا و بدبختى آفرين است.

 

بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره دو مسأله مهم اخیر / دو حادثه بسیار تلخ

ابعاد ویرانی سیل عظیمی که در بخشی از مازندران و گلستان روی داده وسیع تر از آن است که تصور شود.

گروهی نه تنها خانه خود، بلکه همه چیز خود را از دست داده اند و ارتفاع آب در درون خانه ها گاه به دو متر رسیده است و نتیجه آن ناگفته پیداست.

آنچه تاکنون از سوی مراکز مسؤول برای نجات آن ها انجام گرفته خوب است ولی هرگز کافی نیست. دولت باید با جدیت بیشتری وارد این حادثه شود و هر چه در توان دارد برای نجات زندگی این عزیزان به کار گیرد.

مردم خیّر و نیکوکار نیز ساکت نمی نشینند. دامن همت به کمر زده و برای نجات سیل زدگان از عواقب این حادثه تلاش کنند. در ضمن آن ها مجازند از یک سوم وجوهات شرعی خود نیز در این راه استفاده کنند.

 

برخورد با مصائب و بلایا، از نگاه قرآن

پرسش: قرآن چه راهکارى را در برخورد با مصائب ارائه مى دهد؟

پاسخ اجمالی:

حوادث دردناک مثل زلزله و بیماری و... همیشه در زندگى بوده و هست و حتى پیشرفت هاى عظیم علم هم نتوانسته و نخواهد توانست جلو آنها را بگیرد. طبق آیه 23 سوره حدید هدف این است که انسان اسیر زرق و برق این جهان نشود و به آن دل نبندد.این بدان معنى نیست که انسان خود را از مواهب الهى محروم سازد بلکه مهم این است که آن را هدف و بهره اصلى خود نشمرد.

 

سیل اخیر کشور باید یک درس عبرتی برای مسؤولان باشد| توجه ویژه به مسأله فرهنگی شهر مقدس قم شود

حضرت آیت الله مکارم ‌شیرازی در دیدار با دکتر سقائیان نژاد شهردار قم و معاونان به مسأله سیل اخیر در کشور اشاره کردند و گفتند:

نباید از روی مساله سیل به راحتی گذشت و گفت تمام شد بلکه سیلاب های اخیر گلستان، لرستان و خوزستان باید یک درس عبرتی برای مسؤولان باشد که به مناطق و معابر آسیب پذیر رسیدگی کنند و پیش بینی های لازم برای سیلاب های گسترده صورت گیرد و باید بالاترین ریسک را در حوادث در نظر گرفت تا چنین حوادثی تکرار نشود.

ايشان یادآور شدند: ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها یک معضل بزرگ در کشور شده است که باید هر چه سریعتر جلوی این ساخت و ساز ها گرفته شود تا در آینده با مشکلات بیشتر روبرو نشد.

 

راه موفقیّت در امتحانات الهى؟

پرسش: راه موفقیت در امتحانات الهى چیست؟

پاسخ اجمالی:

 راه های موفقیت در امتحانات الهی را می توان در آیات قرآن جستجو کرد: نخست صبر و پایدارى است، به همین دلیل بشارت پیروزى را تنها به صابران مى دهد. هم چنین توجه به گذرا بودن حوادث این جهان، یکی دیگر از عوامل پیروزی است. از سویی استمداد از نیروى ایمان و الطاف الهى، و توجه به این حقیقت که همه این حوادث در پیشگاه خداوند رخ مى دهد و او از همه چیز آگاه است، و توجه به تاریخ پیشینیان و بررسى موضع آنان در برابر آزمایش هاى الهى، از دیگر عوامل موفقيّت در امتحانات الهى است.

 

ستادهای مردمی کمک به سیل زدگان در سراسر کشور تشکیل شود

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار اعضای ستاد مردمی رسیدگی به سیل زدگان استان قم، «رسیدگی به نیازهای فوری»، «بازسازی مناطق سیل زده» و نیز «آسیب شناسی مشکلات» سیل اخیر را سه موضوع مهم دانستند و گفتند: باید بررسی و آسیب شناسی دقیق و لازم صورت گیرد تا در آینده چنین مشکلاتی با این حجم از تخریب و ویرانی رخ ندهد.

ایشان تشکیل ستادهای مردمی برای کمک به سیل زدگان در استان قم را امری ارزشمند خواندند و گفتند: شایسته است این ستاد در دیگر مراکز استان ها نیز تشکیل شود تا با تقسیم کار و همدلی و همکاری مردم مشکلات سیل زدگان کاهش پیدا کند.

ایشان تاکید کردند: افراد متمکن و خیرین و آحاد ملت هر کس در حد وسع و توان خود باید به فریاد سیل زدگان برسد.

معظم له افزودند: ما نیز در مرحله اول 250 میلیون تومان و در مرحله دوم نیز 100 میلیون تومان و بخش قابل توجهی کمک های غیر نقدی به سیل زدگان اهدا کرده ایم تا در این امر خیر سهیم باشیم.

 

خير بودن بسياری از «شرور»

پرسش: آيا «شرور» می توانند سر منشأ خير باشند؟

پاسخ اجمالی:

با توجّه به نسبى بودن خير و شرّ و تأثير متقابلى كه اشياء بر يكديگر دارند، بسيار شده كه حوادث و پديده هايى كه ظاهراً در شمار شروراند سرچشمه خيرات مختلفى مى شوند. بسيارى از محروميت ها سبب شكوفائى استعدادها و تلاش هاى عظيم شده و بسيارى از نيازها و محروميت ها سرچشمه اختراعات بزرگ شده است. قرآن مى فرمايد: «[آرى] به يقين با سختى، آسانى است، مسلّماً با سختى، آسانى است» بعضى از مورخان يكى از عوامل مهم پيشرفت سريع مسلمانان را در آغاز اسلام همان انبوه مشكلاتى مى دانند كه مسلمين در ميان آن پرورش يافته بودند.

 

الزامات مدیریت بحران سیل از منظر معظم له

  • مقدمه:

طبيعت گاهى بر سر «قهر» است و زمانى از در «مهر و آشتى»، و در هر حال از كارهاى خود خبر ندارد و يه اين ترتيب عذر او خواسته است.

 لذا لازم است جوامع بشری آن را با مدیریت مهار كنند و مسامحه و سهل انگارى به نحوی که انسان مديريت  صحيح بحران را رها كند و در برابر اینگونه بلایای طبیعی هم چون سیل، سستى و بى تدبيرى از خود نشان دهد به هیچ وجه قابل قبول نیست. بلکه باید در رویارویی با بلایای طبیعی بیش از پیش آماده بود و در عمل بحران را مدیریت کرد که تحقق این مهم ، اهتمام به الزامات مدیریت بحران را دو چندان می سازد.

  • مديريت سيل در پيشگيری از خسارات سيل و كاهش آن
  • نقش جنگل ها در کنترل حادثه فلاکت بار طبیعی سیل
  • لزوم مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه
  • آمادگی مدیریت بحران برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از سیل
  • مدیریت بحران و ضرورت سازماندهی و هماهنگی تیم ها
  • ضرورت حضور میدانی مدیران در مدیریت بحران
  • نقش مشارکت مردمی در مدیریت بحران
  • مسئولیت همگانی در برابر خسارت سیل؛ مردم مجازند یک سوم وجوهات شرعی را به سیل‌زدگان اختصاص دهند.

 

جمع بین «عدمی بودن شرور» با «انتساب آن به خدا»

پرسش: اگر شرور از امور عدمی هستند چگونه به خداوند منسوب می شوند؟

پاسخ اجمالی:

بسيار شده كه شرّ به امور وجودی اطلاق گشته كه منشأ عدم مى گردد، مانند انواع ميكرب ها، و مواد سمى كه همه، امور وجوديند ولى سرچشمه بيمارى، مرگ و تخريب _ كه امور عدمى هستند _ مى شود. علامه مجلسى معتقد است شرّ دو معنی دارد: نخست چيزى كه هماهنگ با طبايع نيست، مانند حيوانات موذى، دوم چيزى كه موجب فساد است و در آن مصلحتى وجود ندارد. آنچه از خدا نفى مى شود شرّ به معناى دوم است نه معناى اوّل. بنابراين آفرينش شرّ از سوى خدا ممكن است اشاره به امورى باشد كه بعضاً مايه شرّند، ولى در مجموع، خيرِ آنها غالب است.

پی نوشت:
  
    
تاریخ انتشار: « 1398/01/28 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 2755