پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

تکلیف هزینه دانشگاه فرزند که پدر عهده دار شده بود بعد از فوت [متفرقه ارث]

پرسش : پدری به پسرش گفته که در دانشگاه ثبت نام کن و هزینه های تحصیل با من حال پدر قبل از پرداخت هزینه های تحصیل فوت کرده تکلیف پسر دانشجو چیست؟ آیا این قرض است و باید از اصل ارث محاسبه شود یا...؟
پاسخ : در فرض سوال تنها قول و وعده بوده است و از ارث چیزی در زمینه تحصیل به پسر نمی رسد مگر با رضایت تمام وراث.

شهادت غیر مسلمان بر غیر مسلمان [شهود]

پرسش : آیا شهادت غیر مسلمان بر غیر مسلمان یا اهل کتاب بر اهل کتاب قابل استناد می باشد؟
پاسخ : بله قبول میشود.

تصرف محجور در اموال رهن گذاشته شده قبل از حجر [احکام حجر]

پرسش : اگر کسی ضمن قرارداد با مشتری این شرط را بگذارد (( مدیون ضمن عقد خارج لازم یا ضمن همان عقد قبول نمود کلیه حساب های بانکی خود را به عنوان وثیقه نزد طلبکار قرار بدهد و در صورت محجور شدن ( ورشکستگی و جنون و ...) مرتهن نسبت به سایر طلبکاران اولویت تصرف در وثیقه را داشته باشد ایا این شرط صحیح است یا خیر؟ با توجه به اینکه محجور ممنوع التصرف در اموال خودش است ایا این ممنوعیت نسبت به اموالی که قبلا در رهن و وثیقه گذاشته هم صادق است یا خیر؟
پاسخ : اموالی که محجور قبل از حجر در رهن گذاشته مشمول احکام حجر نیست.

تعیین متولی برای مسجد [متولی مسجد ]

پرسش : آیا مسجد متولی بردار است ؟ اگر هست متولی می تواند وصیّت کند که تولیت را نسل بعد نسل در ورثاء خودش انتقال یابد؟
پاسخ : در صورتی که مسجد موقوفاتی نداشته باشد نیازی به متولی ندارد و در صورتی که موقوفاتی دارد متولی توسط واقف به هنگام وقف تعیین میشود واگر واقف متولی را تعیین نکرده توسط حاکم شرع تعیین میشود.

عدم تعلق ارث بعد از لعان بین زن و شوهر [ارث زن و شوهر]

پرسش : این که زن و شوهر بعد لعان از هم ارث نمی برند یعنی چه؟ و بعد از اجرای لعان و در زمان عده در صورت فوت یکی از زن یا مرد آیا دیگری از او ارث می برد؟
پاسخ : چون با لعان از هم جدا می شوند به طور طبیعی ارث نمی برند و به دلیل اینکه لعان حکم طلاق قطعی را دارد و قابل بازگشت نیست در صورت فوت یکی از زن یا شوهر در طول مدت عده نیز ارث نمی برند.

خواندن نماز وحشت برای میت اهل سنّت [احکام نماز وحشت ]

پرسش : خواندن نماز وحشت برای میت اهل سنّت چه حکمی دارد؟
پاسخ : در صورتی که میّت محب اهل بیت علیهم السّلام باشد مانعی ندارد.

ازدواج با خواهر کسی که از روی اجبار با او لواط شده [زنانی که ازدواج با آنها حرام]

پرسش : شخصی که با پسری لواط کرده بود می گوید که به من چیز مست کننده دادند و مجبور به این گناه کردند آیا الآن می تواند با خواهر لواط دهنده عقد دایمی یا غیر دایمی بکند؟
پاسخ : در فرض سؤال حرمت حاصل نشده و ازدواج او با خواهر آن شخص اشکالی ندارد.

اختلاف بین زن و برادر میّت در محل دفن [کلیات تجهیز میت ]

پرسش : در محل دفن میت بین برادر و زن میت اختلاف شده است قول کدام مقدم میشود؟ (ورثه فقط این دو نفر می باشند)
پاسخ : همسر مقدّم است و بهتر این است که با هم مصالحه کنند.

استفاده ازالفاظی مانند (سلام الله علیه)برای غیر معصوم [متفرقات]

پرسش : آیا بکار بردن الفاظی مثل(صلوات الله علیه) و یا (سلام الله علیه) برای غیر معصومین (علیهم السلام) مثلا برای پدر و مادر جایز است؟
پاسخ : حرام نیست ولی ترک آن بهتر است

تلفیق دو روش در نماز آیات [دستور نماز آیات ]

پرسش : آیا در نماز آیات می توان هر رکعت را به یکی از دو روش خواند؟
پاسخ : مانعى ندارد كه در نماز آيات ركعت اوّل را مطابق يكى از دو روش به جا آورد و ركعت دوم را مطابق روش ديگر. همچنین می تواند در یک رکعت بعد از حمد یک سوره را چهار قسمت کند و بعد از هر قسمت به رکوع برود و قبل از رکوع پنجم یک حمد و یک سوره کامل بخواند.

وقت نماز آیات هنگام خسوف وکسوف [وقت نماز آیات]

پرسش : هنگام خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی چه زمانی باید نماز آیات خوانده شود؟
پاسخ : در موقع گرفتن خورشيد يا ماه وقت نماز آيات از موقعى است كه شروع به گرفتن كرده و تازمانى كه كاملًا باز نشده ادامه دارد، ولى احتياط مستحب آن است قبل از شروع به باز شدن نمازرابخواند.

طریقه خواندن نماز آیات [دستور نماز آیات ]

پرسش : نماز آیات چگونه خوانده می شود؟
پاسخ : نماز آيات دو ركعت است و هر ركعت پنج ركوع دارد و مى‏توان آن را دو گونه به جا آورد: 1- بعد از نيّت، تكبير بگويد و يك حمد و سوره تمام بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره تمام بخواند، باز به ركوع رود، تا پنج بار اين كار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از ركوع پنجم دو سجده نمايد و برخيزد و ركعت دوم را مانند ركعت اوّل به جا آورد و تشهد بخواند و سلام‏دهد. 2- بعد از نيّت و تكبير و خواندن حمد، آيه ‏هاى يك سوره را پنج قسمت كند و يك قسمت از آن را بخواند و به ركوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به ركوع رود و همين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد و بعد به ركوع رود و ركعت دوم را هم به همين صورت به جا آورد، مثلًا سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَدٌ» را به ترتيب زير تقسيم كند: قبل از ركوع اوّل: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» بگويد و به ركوع رود بعد بايستد و بگويد: «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَدٌ» باز به ركوع رود و سربردارد و بگويد: «اللَّهُ الصَّمَدُ»، باز به ركوع رود و سر بردارد و بگويد: «لَمْ ‏يَلِدْ وَ لَمْ‏ يُولَدْ» و به ركوع رود و سر بردارد و بگويد: «وَ لَمْ ‏يَكُنْ لَهُ كُفُوَاً احَدٌ»، بعد به ركوع رود و بعد از سر برداشتن دو سجده كند و ركعت دوم را نيز مانند ركعت اوّل به‏ جا آورد و در آخر تشهد بخواند و سلام گويد.

وجوب نماز آیات با گفته منجمین [شرایط وجوب نماز آیات ]

پرسش : آیا به گفته منجمین می توان اعتماد کرد و نماز آیات واجب می شود؟
پاسخ : اگر از گفته منجّمين و اشخاصى كه از اين امور اطّلاع دارند اطمينان‏ پيدا كند كه خورشيد يا ماه گرفته، بايد نماز آيات را بخواند و نيز اگر بگويند فلان وقت خورشيد يا ماه مى‏گيرد و فلان مقدار طول مى‏كشد و به گفته آنها اطمينان پيدا كند، بايد وقت را رعايت كند.

مصادیق کفّار حربی در مسأله کپی رایت [حق تکثیر (کپی رایت)]

پرسش : درباره ی استفاده از نرم افزار ها که بدون رعایت اجازه تولید کننده، اصلى آن جایز نیست، مگر در صورتى که از کفّار حربى باشند آیا جز اسرائیل به کس دیگری هم کافر حربی می گویند؟ و این در حالی است که تقریبا همه ی نرم افزار های ما از امریکا و بعد اروپا است، شاید فقط یک برنامه ی ترجمه متن معروف از اسرایل موجود باشد با این حال تکلیف چیست ؟ آیا ما گناهی مرتکب می شویم؟
پاسخ : امریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل و... جزو کشورهای محارب هستند.

عدم تفاوت حکم نسبت به استفاده شخصی با تجاری از کپی رایت [حق تکثیر (کپی رایت)]

پرسش : آيا مى‏توان گفت تکثیر برنامه‏هاى كامپيوترى اعم از فيلم، برنامه‏هاى آموزشى و سرگرمى، كه امروزه ساخته مى‏شود، اگر براى استفاده شخصى باشد اشكال ندارد؛ اما اگر کپى ‏بردارى را منبع كسب خود قرار دهد اشكال دارد.»؟
پاسخ : در فرض سوال فرقى نمى‏كند.

آموزش علم مشروط به عدم دریافت هزیه در تعلیم به دیگران [حق تکثیر (کپی رایت)]

پرسش : اگر از یک استاد علم آموخته باشم و او شرط آموختن آن علم به دیگران را عدم دریافت هزینه عنوان کرده باشد آیا بنده در قبال آموختن علم به دیگری، حق دریافت هزینه ندارم؟ اگر بنده برای آموزش این علم متقبل هزینه شوم، حکم چگونه خواهد بود؟
پاسخ :

اگر شرط را قبول کرده اید باید طبق آن عمل کنید.

استفاده از نرم افزار قفل شکسته [حق تکثیر (کپی رایت)]

پرسش : اگر کسى یک نرم افزار داشته باشد و به صورت قفل شکسته باشد، اگر ما آن را بخریم و استفاده کنیم درست است یا نه؟
پاسخ : این کار جز با رضایت تولید کنندگان اصلی آن جایز نیست، مگر در صورتی که از کفار حربی باشند، که در این صورت اشکالی ندارد.

تکثیر نرم افزار خریداری شده بعد از واگذاری امتیاز [حق تکثیر (کپی رایت)]

پرسش : سي دي ترتيل قران را دو سال پيش خريدم صاحب امتيازش تکثير ان را مجاز ميدانسته. اخيرا کس ديگري امتياز آن را خريده و تکثيرش را مجاز نميداند. آيا ايرادي دارد که آنچه دو سال پيش و در زمان جواز تکثير خريده ام بطور رايگان براي ديگران تکثير کنم؟
پاسخ : اگر در زمانی خریده اید که به شما اجازه تکثیر داده اند مطابق آن عمل کنید.

ملاک در تعیین کافر حربی بودن شرکت ها [حق تکثیر (کپی رایت)]

پرسش : ملاک برای این که بگوییم شرکتی جزو کفار حربی است یا خیر چه چیز می باشد؟ آیا می توان گفت که شرکت های امریکایی جزو کفار حربی هستند یا خیر؟
پاسخ : شرکت ها و یا سازمان هایی که به کفار در حال جنگ با مسلمانان مثل امریکا، اسرائیل و انگلیس یا به محاربین کمک می کنند و یا به عمل آنها راضی و خوشحال می شوند در حکم محارب هستند.

حکم کپی برداری از محصولات و خرید و فروش آن [حق الطبع و حق الاختراع]

پرسش : لطفا بفرمایید که چاپ و تکثیر کتب یا کپی رایت نرم افزارها بدون رضایت صاحبان و مالکان آن و همچنین خرید و فروش این محصولات کپی شده چه حکمی دارد؟
پاسخ : چاپ و تکثیر انواع کتاب و نرم افزار بدون رضایت صاحبان حق، حرام است و خرید و فروش کتاب و نرم افزار تکثیر شده، بدون پرداخت حق مولف و تولید کننده نرم افزار، جایز نیست. مگر در صورتي که از کفار حربي باشند و یا طبق قوانین آنها، کشورهایی که قانون کپی رایت را امضاء نکرده اند قابل پیگرد نباشند.

کپی برداری از طرحهای شایع در بازار [حق تکثیر (کپی رایت)]

پرسش : آیا از مانتوهائی که معلوم نیست طراح آن کیست و به وفور در بازار موجود است می توان عکس گرفت و از روی آن مانتو برای خود دوخت؟
پاسخ : در فرض سوال مانعی ندارد ولی اگر خصوصیت مهمی داشته باشد و عقلاء برای طراح آن حقی قائل باشند بدون اجازه او جایز نیست.

سفر بدون ویزا و پاسپورت [رعایت قوانین در زیارت]

پرسش : آیا می‌توان بدون گرفتن پاسپورت و ویزا، برای زیارت اربعین اقدام نمود؟
پاسخ : باید مطابق قوانین حکومت اسلامی عمل شود.

زیارت با وام [هزینه سفر زائرین]

پرسش : استفاده از وام برای سفر عتبات چه حکمی دارد؟
پاسخ : تنها وامی که ازنظر شرعی می‌توان برای عتبات و سایر سفرها استفاده کرد، وام قرض‌الحسنه است و حداکثر کارمزد مجاز برای این وام‌ها چهار درصد می‌باشد و استفاده از سایر وام‌ها که در مقابل آن سود دریافت می‌شود و یا کارمزد بیش از چهار درصد دارد جایز نیست و سفر آن‌ها اشکال دارد.

نماز زائرین اربعین [نماز زائرین]

پرسش : افرادی که در ایام اربعین به‌صورت پیاده‌روی به کربلا می‌روند، به چه صورت می‌باشد؟
پاسخ : نماز آن‌ها در بین راه شکسته می‌باشد و زمانی که وارد عراق و کربلا نیز شدند نماز به‌صورت شکسته خوانده می‌شود مگر اینکه ده روز در کربلا توقف داشته باشند و در ضمن: در چهار محل مسافر مخيّر است نماز را تمام يا شكسته بخواند: «شهر مکه»، «شهر مدینه» (در این دو شهر تفاوتی بین شهر قدیم و جدید نیست، «مسجد کوفه» و «حرم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام» و منظور از حرم، قسمت زیر گنبد و رواق‌ها است. البتّه افضل در اين موارد، نماز تمام است.

اتصال در نماز جماعتی که برخی از مأمومین مسافرند [نماز زائرین]

پرسش : ادامه نماز جماعت بعد از قطع اتصال در مکان‌هایی مانند حرم که اکثراً مسافران نیز در جماعت شرکت دارند و بعد از رکعت دوم سلام داده و نمازشان را تمام می‌کنند به جماعت صحیح است یا قهرا فرادا می‌شود و آیا اتصال مجدد بعد از اقتدای آن‌ها قبل از رکوع رکعت سوم برقرار نمی‌شود؟
پاسخ : جماعت کسانی که اتصال آن‌ها قطع‌شده، قهرا تبدیل به فرادا می‌شود و به‌صورت فرادا صحیح است و اتصال بعدی فایده‌ای ندارد.

سفر بدون اجازه پدر [رضایت همسر، والدین و...]

پرسش : آیا می‌توان بدون اجازه‌ی پدر در پیاده‌روی اربعین شرکت نمود؟
پاسخ : اگر این سفر موجب اذیت و آزار آن‌ها نشود اشکالی ندارد و الا جایز نیست.

حکم نماز در سفر بدون داشتن ویزا [رعایت قوانین در زیارت]

پرسش : فردی تصمیم دارد بدون گرفتن ویزا به زیارت اربعین برود، نماز او چه حکمی دارد؟
پاسخ : ایرانی‌ها باید بدانند که این برنامه در کشور عراق است و حاکمیت کشور مال آن‌هاست، آن‌ها میزبان هستند و باید تدبیر میزبان را پذیرفت، ازاین‌رو افراد نباید بدون گذرنامه بروند و فشار بیاورند تا از کشور خارج شوند که کار نادرستی بوده و در این صورت نمی‌توانند نماز را شکسته بخوانند چون سفر آن‌ها اشکال دارد.

رعایت مسائل بهداشتی [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : آیا افراد حاضر در مراسم پیاده‌روی می‌توانند مسائل بهداشتی را نادیده بگیرند؟
پاسخ : باید تا آنجا که می‌توانند مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
تعداد صفحات : 648