پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

همراه داشتن مروارید، موم و صدف در هنگام نماز [از حیوان حرام گوشت نباشد ]

پرسش : آیا به همراه داشتن مروارید، موم و صدف در هنگام نماز، اشکالی دارد؟
پاسخ : اگر مرواريد يا موم همراه نمازگزار باشد براى نماز او اشكالى ندارد ولى نماز خواندن با دكمه صدف كه از حيوان حرام گوشت گرفته مى ‏شود اشکال دارد.

نماز با لباسی که مو، عرق یا آب دهان انسان دیگر بر آن است [از حیوان حرام گوشت نباشد ]

پرسش : اگر مو یا عرق یا آب دهان انسان دیگر در بدن یا لباس نمازگزار باشد چه حکمی دارد؟
پاسخ : اشكالی ندارد.

نماز با لباسی که آب دهان یا بینی حیوان حرام گوشت بر آن است [از حیوان حرام گوشت نباشد ]

پرسش : اگر آب دهان یا بینی حیوان حرام گوشت در بدن یا لباس نمازگزار باشد حکم آن چیست؟
پاسخ : هرگاه آب دهان يا بينى يا رطوبت ديگرى از حيوان حرام گوشت (مانند گربه) در بدن يا لباس نمازگزار باشد مادام كه عين آن برطرف نشده نماز با آن اشكال دارد، امّا اگر خشك شود و عين آن برطرف گردد نماز صحيح است.

فلسفه بطلان نماز با موی حیوان حرام گوشت [از حیوان حرام گوشت نباشد ]

پرسش : با توجه به اینکه تار موی حیوان حرام گوشت، صدق لباس نمی کند چرا مبطل نماز است؟
پاسخ : در اینجا موضوع، حکم لباس نیست بلکه موضوع «صلی فیه» است که در روایات وارده شده و این عنوان بر آن صدق می کند.

وجود اجزاء حیوان حرام گوشت در لباس نمازگزار [از حیوان حرام گوشت نباشد ]

پرسش : اگر در لباس نمازگزار از حیوان حرام گوشت استفاده شده باشد حکم نماز چیست؟
پاسخ : لباس نمازگزار بايد ازحيوان حرام گوشت نباشد، حتّى اگر مويى ازآن همراه نمازگزار باشد اشكال دارد.

نماز با لباس های چرمی وارداتی که یقین داریم فروشنده تحقیق نکرده [از حیوان حرام گوشت نباشد ]

پرسش : در جایی که ما زندگی میکنیم كفش‌ها و لباس‌هاى چرمى خريد و فروش مى‌شود كه يقين داريم از كشورهاى غير اسلامى وارد شده، و واردكننده هيچ نوع جستجو و تحقيقى نكرده است. نماز خواندن در آن چه حكمى دارد؟ و حكم اين اجناس از نظر معامله و نجس و پاك بودن چيست؟
پاسخ : با لباسهاي چرمي که از بازار مسلمانان تهيه مي شود مي توان نماز خواند هرچند شک داشته باشد که از حيواني است که ذبح شرعي شده يا نه، اما اگر يقين داشته باشد که چرم را از ممالک غير اسلامي آورده اند و فروشنده يک انسان لاابالي است که درباره آن تحقيق نکرده نماز با آن جايز نيست و اگر نداند چرم از بلاد اسلامي است يا غير بلاد اسلامي اشکالي ندارد.

نماز با پوست و گوشت جدا شده از انسان [از اجزاء مردار نباشد ]

پرسش : اگر پوست یا مقداری گوشت که از بدن انسان جدا شده همراه نمازگزار باشد چه حکمی دارد؟
پاسخ : نماز صحیح است ولی چنانچه از اجزای بی روح مانند مو و ناخن و یا پوستی که بدون درد و سوزش جدا شده است باشد پاک هم هست و الا میته محسوب می شود و نجس است.

نماز خواندن با اجزاء حیوان حلال گوشت غیر مذکی [از اجزاء مردار نباشد ]

پرسش : آیا لباس نمازگزار می تواند از اجزاء حیوان حلال گوشت غیر مذکی غیر مردار مانند حیوان حلال گوشتی که به واسطه درنده کشته شده است باشد؟
پاسخ : لباس نمازگزار نباید از اجزاء حلال گوشت غیر مذکی غیر مردار باشد.

نماز خواندن با لباس چرمی [از اجزاء مردار نباشد ]

پرسش : نمازخواندن با لباس های چرمی که از بازار مسلمین تهیه شده است چه حکمی دارد؟
پاسخ : با لباس هاى چرمى كه از بازار مسلمانان تهيّه مى‏ شود مى‏ توان نماز خواند هر چند شك داشته باشد كه از حيوانى است كه ذبح شرعى شده يا نه، امّا اگر يقين داشته باشد كه چرم را از ممالك غير اسلامى ‏آورده‏ اند و فروشنده يك انسان لاابالى است كه درباره آن تحقيق نكرده است نماز با آن جايز نيست و اگر نداند چرم از بلاد اسلامى است يا غير بلاد اسلامى، اشكالى ندارد.

اجزاء روح دار مردار در لباس نمازگزار [از اجزاء مردار نباشد ]

پرسش : اگر در لباس نمازگزار اجزای روح دار مردار استفاده شود چه حکمی دارد؟
پاسخ : نمازگزار بايد از اجزاى مردار چيزى به همراه نداشته باشد هر چند به صورت لباس هم نباشد؛ امّا اجزايى كه مانند مو و پشم بى روح است مانعى ندارد، مثلًا مى توان از مو و پشم مردار حلال گوشت لباس تهيّه كرد و با آن نماز خواند.

نماز با لباسی که از مردار تهیه شده [از اجزاء مردار نباشد ]

پرسش : حکم نماز خواندن با لباسی که از اجزاء مردار تهیه شده است چیست؟
پاسخ : لباس نمازگزار بايد از اجزاء حيوان مرده‏اى كه خون جهنده دارد نباشد، بلكه احتياط واجب آن است كه از اجزاى حيوانهاى مرده ديگر كه خون جهنده ندارند (مانند ماهى و مار) نيز اجتناب كند.

خرید لباس نمازگزار با پول کسب شده از طریق دروغ [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر لباسی با پول کسب شده از طریق دروغ خریداری شود، به طور مثال اگر فرزند پولی را به نیت دروغ از پدرش بگیرد و خرج کار دیگری مانند خرید لباس کند، نماز در این لباس چه حکمی دارد؟
پاسخ : نماز خواندن با این لباس اشکال دارد.

نماز خواندن با شیء رهنی [غصبی نبودن ]

پرسش : شخصی شیئی را تا زمان معین نزد فردی به امانت بگذارد تا بتواند طلب وی را بدهد، اما تا زمان مقرر طلب فرد را ندهد آیا طلبکار (امانت گیرنده) می تواند پس از مدت مقرر با شئ امانتی مانند ساعت یا انگشتر، نماز بخواند؟
پاسخ : در فرض سوال، نمی تواند نماز بخواند ولی می تواند آن را بفروشد و به مقدار طلب خود بردارد و یا خودش آن را تملک کند و اضافه قیمت را به صاحبش بدهد و این موضوع در واقع رهن است نه امانت.

ذرات غذای غصبی در دهان نمازگزار [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر ذرّات غذاى غصبى در دهان نمازگزار باشد، نماز او چه حکمی دارد؟
پاسخ : این گونه ذرّات، حتّى اگر علم به بقاى آن وجود داشته باشد، مشمول احکام غصب نیست، و در حکم تالف است. نکته: حکم تالف (تلف شده) یعنی کالعدم محسوب می شود نسبت به اینکه مال غصبی محسوب گردد(ذرات غذا مصداق بودن عین مال غصبی نیست).

نماز خواندن در لباسِ مرطوب با آب غصبی [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر نمازگزار در لباس خیس شده با آب غصبی نماز بخواند، نماز او چه حکمی دارد؟
پاسخ : نماز او باطل نیست ولی کار خلافی کرده است.

خرید لباس نمازگزار با وام مصرف شده بر خلاف قرارداد [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر لباس نمازگزار با وام مصرف شده بر خلاف قرارداد، خریداری شود نماز خواندن در این لباس چه حکمی دارد؟
پاسخ : تصرفات فعلی جایز است ولی اصل کار از ابتدا صحیح نبوده است.

نماز خواندن با جوراب غصبی [غصبی نبودن ]

پرسش : نماز خواندن با جوراب غصبی چه حکمی دارد؟
پاسخ : بنابر احتیاط نماز را اعاده کند.

نماز خواندن با انگشتر غصبی [غصبی نبودن ]

پرسش : نماز با انگشتر غصبي چه حکمي دارد؟
پاسخ : مرتکب کارحرامي شده اما نمازش باطل نيست.

نماز خواندن با کمربند غصبی [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر نمازگزاری با کمربند غصبی نماز گزارد نمازش صحیح است؟
پاسخ : باطل نیست ولی کار خلافی کرده است.

نماز خواندن با کلاهی که صاحبش معلوم نیست [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر با کلاهی که برای دیگری است و صاحبش معلوم نیست ، در صورت ندانستن حکم، نماز خوانده شود چه حکمی دارد؟
پاسخ : نمازهای گذشته صحیح است.

نماز خواندن با لباس خریده شده با پول شاباش [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر شخص با پول شاباش لباس بخرد، نماز در آن لباس چه حکمی دارد؟
پاسخ : در صورتی که شاباش را برای رقص نداده باشند، نماز صحیح است.

نماز خواندن با لوازم آرایشی غصبی [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر خانمی با مواد آرایشی غصبی نماز بگزارد، نماز او چه حکمی دارد؟
پاسخ : نماز او باطل نیست ولی نباید در چنین وسایلی تصرف کند. البته مواد آرایشی نباید مانند لایه ای روی پیشانی را بپوشاند و مانع رسیدن مهر به آن در حال سجده شود.

نماز خواندن با عینک غیر مخمس [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر شخصی با عینک غیر مخمس نماز خوانده باشد نمازهای گذشته او چه حکمی دارد؟
پاسخ : نمازهای گذشته اشکالی ندارد ولی باید توبه نمایید و از تکرار آن بپرهیزید و در اسرع وقت خمس اموال خود را بپردازید.

همراه داشتن شیئی غیر مخمس در نماز [غصبی نبودن ]

پرسش : آیا اگر در لباس یا شلوارمان شیئی باشد که خمس آن را نداده باشیم مانند کیف جیبی، آیا می توانیم با چنین لباسی نماز بخوانیم؟
پاسخ : در صورت همراه داشتن شیئ غصبی، نماز باطل نیست. ولی بهتر ترک آن است.

عدم اطلاع از تعلق گرفتن خمس به لباس نمازگزار [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر نمازگزار با لباسی که از تعلق گرفتن خمس به آن مطلع نبوده، نماز بگزارد چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ : در صورتی که توجه نداشته، نمازهای گذشته صحیح است.

نماز با لباسى که خمس يا زکات ان پرداخت نشده [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر شخص با پولی که خمس یا زکات آن را پرداخت نکرده، لباس بخرد نماز در آن لباس چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر با پولى كه خمس يا زكات آن را نداده لباس بخرد، نماز در آن لباس اشكال دارد، همچنين اگر لباسى را نسيه بخرد امّا در موقع معامله قصدش اين باشد كه از پولى كه خمس يا زكات آن را نداده بدهى خود را بدهد يا اصلًا بدهى خود را ندهد نمازش اشكال دارد.

نماز خواندن با لباس غصبی برای حفظ جان یا لباس [غصبی نبودن ]

پرسش : حکم نماز کسی که برای حفظ جان خود یا برای حفظ لباس، با لباس غصبی نماز می خواند چیست؟
پاسخ : اگر كسى براى حفظ جان خود با لباس غصبى نماز بخواند نمازش صحيح است، همچنين اگر براى حفظ آن لباس از دستبرد دزد و مانند آن، آن را بپوشد، نمازش درست است.

اطلاع از غصبی بودن لباس در وسط نماز [غصبی نبودن ]

پرسش : اگر در وسط نماز متوجه شود که لباسش غصبی است وظیفه او چیست؟
پاسخ : چنانچه در اثناء نماز متوجّه شود كه لباس او غصبى است اگر چيز ديگرى كه عورت او را بپوشاند در تن دارد بايد لباس غصبى را بيرون آورد و نماز را ادامه دهد و اگر چيز ديگرى در تن ندارد نماز را بشكند و با لباس غير غصبى نماز بخواند.

مباح بودن لباس نمازگزار [غصبی نبودن ]

پرسش : آیا با لباس غصبی می توان نماز خواند؟
پاسخ : لباس نمازگزار بنابر احتياط واجب بايد مباح باشد و اگر عمداً در لباس غصبى نماز بخواند حتّى اگر نخ يا دكمه آن غصبى باشد نماز را اعاده كند، ولى اگر نمى‏دانست غصبى است و با آن نماز خواند نمازش صحيح است، همچنين اگر قبلًا مى‏دانسته غصبى است و بعد فراموش كرده، مگر اين‏كه غاصب خود نمازگزار باشد، به اين معنى كه چيزى را غصب كرده و بعد فراموش نموده و با آن نماز خوانده است در اينجا احتياط واجب آن است كه اعاده نمايد.
تعداد صفحات : 651