پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 043 - 96/09/21
موضوع:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 042 - 96/09/20
موضوع: بحث در تعدی خیار بیع به سایر عقود است از جمله اینکه در صلحی که کار بیع را می کند خیار حیوان راه دارد؟ مثلا کسی خانه ای را با صد عدد گوسفند مصالحه کرده است

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 041 - 96/09/19
موضوع: بحث در فرع هفتم از فروع خیار حیوان است و آن اینکه آیا خیار حیوان در غیر بیع (مانند اجاره، هبه ی معوضه، صلح مع العوض، مهر زوجه، دیات و یا در ادای دین) هم جاری می شود

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 040 - 96/09/18
موضوع: در روایات متعددی آمده است که نکاح را به عنوان «اشتراء باغلی الثمن» ذکر کرده است بنا بر این اگر مهریه را حیوان قرار دهند آیا زن خیار حیوان دارد؟

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 039 - 96/09/14
موضوع: بحث در فرع ششم از فروعات خیار حیوان است. سخن در این است که مراد از سه روز، آیا فقط بیاض یوم است یا اینکه شب آخر هم داخل می باشد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 038 - 96/09/13
موضوع: بحث در فرع پنجم از فروع خیار حیوان است و آن اینکه حیوان، آیا عبید و اماء را نیز شامل می شود؟ یعنی آیا در آنها نیز خیار ثلاثة ایام جاری است؟

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 037- 96/09/12
موضوع: آیا مراد از حیوان در خیار حیوان هر ذی حیاتی است که شامل انعام و طیور و کلاب معلمة و کلب حائط و زنبور عسل و ماهی و امثال آن شود؟

عنوان : درس اخلاق - جلسه 004 - 96/09/08
موضوع:

عنوان : درس اخلاق - جلسه 003 - 96/08/10
موضوع:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 036 - 96/09/11
موضوع: بحث در فروع مسأله ی خیار حیوان است و گفتیم از میان فروع کثیره ای که خیار حیوان دارد، امام قدس سره فقط به دو فرع اشاره کرده است و اکنون در فرع دوم هستیم. این فرع عبارت است از اینکه آیا «خیار حیوان» مختص به مشتری است یا اینکه بایع نیز خیار دارد (در جایی که ثمن حیوان باشد).

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 035 - 96/09/08
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید به سه گروه اشاره می کند که هر یک از دیگری بدتر است: ألا أنبئك بشرّ النّاس‌؟ من أكل وحده (کسی که تنها می خورد) و منع رفده (و مانع می شود که چیزی از عطایش به دیگری برسد) و سافر وحده و ضرب عبده، ألا أنبئك بشرّ من هذا؟ من يخشى شرّه و لا يرجى خيره ألا أنبئك بشرّ من هذا؟ من باع آخرته بدنيا غيره ألا أنبئك بشرّ من هذا؟ من أكل الدّنيا بالدّين.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 034 - 96/09/07
موضوع: بحث در فروع خیار حیوان بود. امام قدس سره در تحریر به دو فرع آن اشاره می کند و ما نیز ابتدا همان دو فرع را بحث می کنیم و بعد به سراغ فروع دیگر می رویم.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 033 - 96/09/05
موضوع: بحث در این است که آغاز خیار حیوان آیا از شروع عقد است یا از پایان خیار مجلس. امام قدس سره قائل است که از حین عقد می باشد. مشهور نیز به همین فتوا داده اند. به عبارت دیگر، از حین عقد دو خیار وجود دارد: خیار مجلس و خیار حیوان و مجلس که تمام شود، فقط خیار حیوان باقی می ماند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 032 - 96/09/04
موضوع: بحث در خیار حیوان است و گفتیم اصل وجود این خیار، اجماعی است و آن اینکه مشتری بعد از خرید حیوان می تواند تا سه روز آن را فسخ کند و اگر در این سه روز حیوان تلف شود از جیب فروشنده رفته است

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 031 - 96/09/01
موضوع: مطابق آنچه امیر مؤمنان در نهج البلاغه می فرماید: دنیا بسان تجارت خانه است. جریان از این قرار بود که کسی نزد حضرت آمد و دنیا را مذمت کرد و مشخص بود که او خودش دنیاپرست است ولی نزد حضرت جانماز آب می کشید. امام علیه السلام او را مذمت کرد و در وصف دنیا فرمود: مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلَائِكَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ‌ اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ[2]

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 030 - 96/08/15
موضوع: اربعین یکی سرمایه ی عظیم معنوی است و به صورت خودجوش به وجود آمده است و تبلیغات خاصی برای آن نبوده است. عشق و محبت مردم نسبت به امام حسین علیه السلام و شهیدان کربلا این تجمع با شکوه را پدید آورده است. این یک سرمایه ی معنوی است که در میان مسلمانان بی نظیر است و حتی غیر مسلمانان هم ظاهرا چنین برنامه ی عظیمی ندارند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 029 - 96/08/14
موضوع: بحث در مسقطات خیار مجلس است. اولین مسقط این بود که در ضمن عقد اشتراط کنند که بعد از عقد، خیاری وجود نداشته باشد (یا هر دو نفر خیار خود را ساقط کنند و یا یکی از طرفین). گفتیم این شرط مؤثر واقع می شود و موجب می شود که اگر بعد از عقد فسخ کنند آن فسخ کالعدم باشد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 028 - 96/08/13
موضوع: بحث در مسقطات خیار مجلس است و مُسقط اول را بیان کردیم که عبارت بود از اسقاط خیار در ضمن عقد معامله یعنی هنگام معامله بگویند به این شرط که خیار مجلس نداشته باشد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 027 - 96/08/10
موضوع: رسول خدا (ص) در این حدیث سه تقاضا در مورد علم از خداوند می کند. اول اینکه از خداوند می خواهد: توفیق بده از علمی که به من داده ای نفع ببرم. دوم اینکه علومی را ندارم که توفیق بده آن علوم را به دست آورم و سوم اینکه علم و دانش من را هر روز اضافه کن.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 026 - 96/08/09
موضوع: بحث در مسقطات خیار مجلس است و اولین مسقط، شرط سقوط در ضمن عقد بود. یعنی کسی به دیگری می گوید: «بعتک هذا بهذا بشرط سقوط خیار المجلس».

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 025 - 96/08/08
موضوع: در جلسه ی گذشته گفتیم که یکی از مسائل مستحدثه ی عصر ما این است که طلافروش ها طلا را به یکدیگر اجاره می دهند. مثلا کسی یک کیلو طلا دارد و می خواهد از آن استفاده کند ولی نه به این صورت که خودش با آن طلا بسازد و بفروشد. بنا بر این آن را به رفیقش اجاره می دهد و ماهیانه تا یک سال مال الاجاره از او می گیرد و بعد سر سال یک کیلو طلا را پس می گیرد.

عنوان : درس اخلاق - جلسه 002 - 96/08/07
موضوع: در جلسه گذشته مطالبى در مورد آثار مباحث اخلاقى مطرح شد؛ در اين جلسه به اهميّت اخلاق مى‌پردازيم. در منابع اسلامى يعنى كتاب و سنّت، آيات و روايات فروانى در اين زمينه وجود دارد. براى پى بردن به اهميت اخلاق اسلامى در منابع اسلامى بايد به سراغ اهداف بعثت پيامبران الهى(ع) برويم. اين كه شهادت مى‌دهيم محمد(ص) فرستاده خداست (اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمّداً رَسُولُ اللهِ) بايد این را نیز بدانيم که براى چه كارى فرستاده شده است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 024 - 96/08/07
موضوع: آیا خیار مجلس در بیع صرف جاری می شود یا نه. بیع صرف همان بیع طلا و نقره با یکدگر است. چه طلا با طلا یا نقره با نقره باشد و چه با هم و چه در مسکوکین باشد و یا غیر مسکوکین.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 023 - 96/08/06
موضوع: بحث ما در فروعات مسأله ی خیار مجلس است و به فرع دهم رسیده ایم و آن اینکه اگر متبایعین را مجبور کنند که از مجلس خارج شوند آیا خیار مجلس ساقط می شود یا نه؟ حال این خروج یا از طریق اکراه است که او را از نظر جان، مال و ناموس تهدید کنند که در نتیجه او با اراده ی خودش از مجلس خارج شود و یا با اضطرار باشد یعنی او را بکشند و از مجلس خارج کنند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 022 - 96/08/03
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی پر معنا می فرماید: أخسر النّاس‌ صفقة رجل أخلق يديه في آماله و لم يساعده الأيّام على أمنيّته فخرج من الدّنيا بغير زاد و قدم على اللَّه تعالى بغير حجّة.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 021 - 96/08/02
موضوع: بحث در خیار مجلس است و به فرع هشتم رسیده ایم: الفرع الثامن: بحث در این است که اگر یکی از متبایعین مجلس را ترک کند و طرف دیگر در مجلس باشد

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 020 - 96/08/01
موضوع: بحث در فرع هفتم از خیار مجلس است و آن اینکه اگر معامله ای از فاصله ی دور انجام شود آیا خیار مجلس هست یا نه. بعد به مسأله ی نکاح رسیدیم و گفتیم که نکاح از راه دور و از طریق تلفن و مانند آن جایز نیست. امروز مقداری این مسأله را بررسی می کنیم

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 019 - 96/07/30
موضوع: نکته ای از بحث های گذشته مانده که ابتدا آن را متذکر می شویم. در فرع ششم این بحث مطرح بود که آیا خیار مجلس در غیر از بیع هم جار می شود یا نه.

تعداد صفحات : 92