پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 078 - 96/11/15
موضوع: بحث در مسأله ی ششم از مسائل مربوط به خیار شرط است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 077 - 96/11/14
موضوع: بحث در خیار شرط به مسئله ی چهارم از مسائل تحریر رسیدیم و این مسأله سه فرع دارد و به فرع سوم رسیده ایم:

عنوان : درس اخلاق - جلسه 010 - 96/11/04
موضوع:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 076 - 96/11/10
موضوع: بحث در مسأله ی چهارم از مسائل خیار شرط است. این مسأله سه فرع دارد و اول فرع آن مربوط به نمائات است و آخر این فرع مربوط به تلف می باشد. امام قدس سره در مورد تلف در یک جمله می فرماید: کما انه تلفه علیه. یعنی نمائات مال مشتری است همان گونه که تلف هم بر مشتری است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 075 - 96/11/09
موضوع: بحث در مسائل مربوط به خیار شرط است و به مسأله ی چهارم از مسائل تحریر رسیده ایم که امام قدس سره در آن سه فرع را بیان می کند

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 074 - 96/11/08
موضوع: بحث در مسأله ی سوم است که مربوط به بیع شرط می باشد یعنی کسی خانه اش را به سبب اینکه احتیاج به پول دارد به دیگری می فروشد و می گوید اگر تا فلان مدت پول را برگردانم خانه را به من پس بده و طرف مقابل هم می پذیرد. به آن بیع خیار و یا بیع شرط می گویند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 073 - 96/11/07
موضوع: بحث در مسأله ی خیار شرط در قسمت است و آن اینکه اگر مال مشترکی را دو نفر با هم تقسیم کنند و بعد بگویند که تا یک هفته خیار داریم که اگر این تقسیم را نپسندیدیم آن را فسخ کنیم و تقسیم جدیدی انجام دهیم آیا جایز است یا نه. حال گاه یک نفر این خیار را شرط می کند و گاه هر دو.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 072 - 96/11/04
موضوع: پیغمبر اکرم (ص) در حدیثی می فرماید: أشدّ النّاس‌ عذابا للنّاس‌ في الدّنيا أشدّ النّاس عذابا عند اللَّه يوم القيامة.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 071 - 96/11/03
موضوع: بحث در خیار شرط است و اینکه در کدام یک از عقود جاری می شود و در کدام یک جاری نمی شود. به نهمین عقد از عقود رسیده ایم که بیع معاطات است.

عنوان : درس اخلاق - جلسه 009 - 96/10/27
موضوع: آخرین واعظ از واعظان هفتگانه، جهان هستی است. به یک معنی همة عالم واعظ محسوب می شود و چیزی در عالم نیست که به ما وعظ و پند و اندرز ندهد.

عنوان : درس اخلاق - جلسه 008 - 96/10/20
موضوع: بحث در واعظانی بود که انسان را به سوی فضائل اخلاقی دعوت، و از رذایل اخلاقی باز می دارند. در جلسات گذشته در مورد پنج واعظ، یعنی خدا و رسول خدا| و قرآن مجید و تجربة گذشتگان و مرگ، بحث شد. اینک به سراغ واعظ دیگر می‌رویم.

عنوان : درس اخلاق - جلسه 007 - 96/10/13
موضوع: در جلسات قبل گفته شد پيمودن راه اخلاقِ بر جسته و رسيدن به مقام قرب پروردگار، احتياج به واعظ دارد. خداوند مهربان مسير را براى ما صاف كرده است؛ چرا كه شناختن راه از بيراهه كار آسانى نيست.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 070 - 96/11/02
موضوع: بحث در جریان خیار شرط در بیع سَلَم است و آن اینکه جنسی را در ذمه به صورت کلی می فروشند و در آینده تحویل می دهند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 069 - 96/11/01
موضوع: بحث در هشتمین موردی است که بحث خیار شرط در آن جاری می شود و آن مسأله ی بیع صرف و سَلَم است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 068 - 96/10/30
موضوع: بحث در هفتمین عقد از عقود است که باید دید آیا خیار شرط در آن جاری می شود یا نه و آن مسأله ی رهن است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 067 - 96/10/27
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: إيّاكم و التّسويف و طول الأمل فإنّه كان سببا لهلاك الامم‌ یعنی از دو چیز بپرهیزید: یکی تسویف که همان سوف سوف گفتن و کار امروز را به فردا افکندن و کم کاری کردن و از زیر بار مسئولیت ها فرار کردن است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 066 - 96/10/26
موضوع: بحث در جریان خیار شرط در غیر بیع است و به وقف رسیده ایم. بحث در این است که آیا فرد می تواند در وقف شرط کند که وقفی را که انجام داده است تا یک ماه در صورت نیاز بتواند فسخ کند و یا اینکه در تمام عمر هر وقت نیاز پیدا کرد حق فسخ داشته باشد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 065 - 96/10/25
موضوع: بحث در خیار شرط است و اینکه در کدام یک از عقود جاری می شود و در کدام یک جای نمی شود. گفتیم خیار شرط در نکاح جاری نمی شود ولی اگر شرط خیار کنند شرط فاسد می شود نه عقد دلیل عدم بطلان عقد، این است که مورد از باب تعدد مطلوب است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 064 - 96/10/24
موضوع: بحث در این بود که خیار شرط در کدام یک از عقود جاری می شود و در کدام یک جاری نمی شود. گفتیم مرحوم شیخ انصاری در مکاسب، ده مورد از عقود و ایقاعات را مطرح کرده و جریان خیار شرط را در تک تک آنها بحث کرده است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 063 - 96/10/23
موضوع: بحث در خیار شرط است و به مسأله ی دوم که امام قدس سره در تحریر دارند رسیده ایم و آن اینکه خیار شرط مخصوص بیع نیست. البته امام این مسأله را به تفصیل نقل نکرده است و ذکر نفرمودند که خیار شرط در غیر بیع در چه مواردی جاری است و در چه مواردی جاری نیست

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 062 - 96/10/20
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: أخسر النّاس صفقة رجل أخلق بدنه في آماله و لم يساعده الأيّام على أمنيّته فخرج من الدّنيا بغير زاد و قدم على اللَّه تعالى بغير حجّة.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 061 - 96/10/19
موضوع: بحث در خیار شرط است و به مناسبت این بحث به مسأله ی استیمار و ائتمار رسیدیم یعنی اگر کسی معامله ای را انجام می دهد ولی مشروط بر اینکه از فرد ثالثی مانند پدرش سؤال و طلب امر کند به این گونه که اگر گفت فسخ کن و یا معامله را امضاء کن همان را انجام دهد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 060 - 96/10/18
موضوع: مقدمه ی خیار شرط در کلام امام قدس سره تمام شد و اکنون به سراغ مسائل ده گانه ای می رویم که ایشان در تحریر ذکر کرده اند

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 059 - 96/10/17
موضوع: بحث در خیار شرط به اینجا رسید که آیا شرط، مدت معینی دارد و یا اینکه حتما باید تعیین مدت شود و یا اگر مطلق بگذارند اشکال ندارد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 058 - 96/10/16
موضوع: بحث درباره ی خیار شرط است. مطالبی وجود دارد که امام قدس سره به آن اشاره کرده است. اولین مطلب این است که خیار را برای اجنبی نیز می توان قرار داد. هم می شود خیار برای خود فرد باشد و هم اجنبی و یا فقط برای اجنبی.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 057 - 96/10/13
موضوع: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرماید: أيّها النّاس إنّ ربّكم واحد و إنّ أباكم واحد، كلّكم لآدم و آدم من تراب إنّ أكرمكم عند اللَّه أتقاكم لا فضل لعربيّ على عجميّ إلّا بالتّقوى.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 056 - 96/10/12
موضوع: بحث در سومین خیار است که خیار شرط می باشد. گفتیم امام قدس سره از ابتدا وارد فروع مسأله شده است و اصل مسأله که خیار شرط مشروعیت دارد یا نه را بحث نفرموده است. این در حالی است که شیخ انصاری و صاحب جواهر و بسیاری دیگر آن را نقل کرده اند و ما نیز آن را به شکل مشروح تر بحث می کنیم.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 055 - 96/10/11
موضوع: بحث در سومین مسأله از خیار حیوان است که آخرین مسأله ای است که امام قدس سره در اینجا بیان فرموده است و آن مسأله ی عیب است.

تعداد صفحات : 94