پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 097 - 99/12/17
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 096 - 99/12/16
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 095 - 99/12/11
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 094 - 99/12/10
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 093 - 99/12/09
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 092 - 99/12/04
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 091 - 99/12/03
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 090 - 99/12/02
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 089 - 99/11/26
موضوع: بحث در مراتب سه گانه ی نهی از منکر است و مرتبه ی اول را بحث کردیم که عبارت بود از انکار قلبی

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 088 - 99/11/25
موضوع: بحث در مراتب امر به معروف و نهی از منکر است و یک مرحله، انکار قلبی است ودیگری لسانی و مرحله ی سوم انکار بالید می باشد. گفتیم عمده دلیل بر این مراتب، روایات است و صاحب جواهر هم عمدتا همین روایات را به عنوان دلیل ذکر می کند

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 087 - 99/11/20
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: إذا وُقّع‌ في‌ الرّجل‌ و أنت في ملاء فكن للرّجل ناصرا و للقوم زاجرا و قم عنهم.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 086 - 99/11/19
موضوع: بحث در مسأله ی بیست و چهارم از تحریر است و آن در جایی است که فردی مرتکب حرامی شده و یا واجبی را ترک کرده است ولی تصور می کرده این کار جایز است ولی در واقع خطاکار بوده است.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 085 - 99/11/18
موضوع: لو احتمل كون المرتكب للحرام أو التارك للواجب معذورا في ذلك لا يجب الانكار بل يشكل، فمع احتمال كون المفطر في شهر رمضان مسافرا مثلا (مثلا کسی در ماه رمضان روزه را افطار کرده است و احتمال می دهیم مسافر و یا مریض باشد)

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 084 - 99/11/13
موضوع: وقتی کسی از شما در درون دلش نصیحت و خیرخواهی برای کسی داشته باشد آن را به او بگوید. ظاهرا این روایت امر است هرچند به قرینه ی دلائل دیگر استحبابی است

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 083 - 99/11/12
موضوع: گفتیم گروهی معتقد هستند شخصی که می خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند خودش باید عامل باشد و جمعی این را شرط وجوب امر و نهی دانسته اند. گفتیم مشهور چنین اعتقادی ندارند زیرا آنها شرایط را فقط چهار مورد ذکر می کنند و مفهوم آن این است که به شرط پنجم قائل نیستند

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 082 - 99/11/11
موضوع: بحث به اینجا رسید که گروهی معتقد هستند شخصی که می خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند خودش باید عامل باشد ولی گفتیم که مشهور چنین اعتقادی ندارند زیرا آنها شرایط را فقط چهار مورد ذکر می کنند و این دلیل بر آن است که به شرط پنجم قائل نیستند ولی در عین حال، اقلیتی این شرط را لازم می دانند

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 081 - 99/11/06
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی کوتاه و پر معنا می فرماید: أعجز النّاس من‌ عجز عن‌ الدّنيا و أبخل النّاس من بخل بالسّلام.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 080 - 99/11/05
موضوع: بحث در مسأله ی هفدهم از مسائل مربوط به شرط چهارم از شرایط امر به معروف و نهی از منکر است. امام قدس سره در این مسأله می فرماید: اگر کسی در مؤسساتی که تحت نظارت دولت جائره است وارد شود محکوم به عدم عدالت است و مسلمانان نمی توانند آثار عدالت را بر او بار کنند مثلا نمی توانند او را به عنوان امام جماعت انتخاب کنند و یا او را برای طلاق، به عنوان شاهد قبول نمایند

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 079 - 99/11/04
موضوع: لو قامت قرائن على أن مؤسسة دينية كان تأسيسها أو إجراء مؤونتها من قبل الدولة الجائرة ولو بوسائط لا يجوز للعالم تصديها، ولا لطلاب العلوم الدخول فيها، ولا أخذ راتبها (حقوق و شهریه ی آن را هم نمی توانند بگیرند)، بل لو احتمل احتمالا معتدا به (احتمال عقلایی) لزم التحرز عنها، لأن المحتمل مما يهتم به شرعا، فيجب الاحتياط في مثله.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 078 - 99/10/29
موضوع: بحث در ذیل مسأله ی پانزدهم است که به مناسبت به مسأله ای پرداختیم که کمتر به سراغ آن رفته اند و آن اینکه داخل شدن در مؤسساتی که از طرف دولت های جور وجود دارد چه حکمی دارد

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 077 - 99/10/22
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: أربع من سعادة المرء أن تكون زوجته صالحة و أولاده أبرارا و خلطاؤه صالحين و أن يكون رزقه في بلده.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 076 - 99/10/21
موضوع: گفتیم امام قدس سره از مسأله ی 13 تا 19 در عرض هفت مسأله در مورد حضور در مدارس علمیه ای که دولت های جائر تأسیس می کنند بحث می کند و قائل است که حضور در این مدارس حرام است. البته مخاطبین در این مسائل با هم متفاوت می باشند.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 075 - 99/10/20
موضوع: امام قدس سره در اینجا به هفت مسأله می پردازد که در مورد ورود به مدارس دینی ای که تحت حمایت دستگاه ظلمه است و همه تکرار یک مطلب است و البته مخاطبین آنها متفاوت هستند. گاه مخاطب، طلاب هستند و گاه متولیان و گاه علماء. این مسائل از 13 شروع می شود تا 19.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 074 - 99/10/15
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: إذا علم‌ العالم‌ فلم‌ يعمل كان كالمصباح يضي‌ء للنّاس و يحرق نفسه.[1] یعنی هنگامی که عالِم به چیزی علم و دانائی پیدا کند ولی به علمش عمل نکند او همانند چراغی است که برای مردم نورافشانی می کند ولی خودش را می سوزاند و همانند شمع تمام می شود یا همانند چراغی که مواد نفتی و روغنی خود را می سوزاند و تمام و نابود می شود.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 073 - 99/10/14
موضوع: لو كان سكوت علماء الدين ورؤساء المذهب أعلى الله كلمتهم موجبا لإساءة الظن بهم وهتكهم (مثلا مردم می گویند که علماء دیگر حافظ دین و شریعت نیستند.)

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 072 - 99/10/07
موضوع: لو كان سكوت علماء الدين و رؤساء المذهب أعلى الله كلمتهم موجبا لجرأة الظلمة على ارتكاب سائر المحرمات (البته ظلمة، ظلم خود را ادامه می دهند ولی سکوت علماء موجب می شود که جرأت پیدا کنند و سایر محرمات مانند روی آوردن به مسکرات و مجالس آنچنانی را انجام دهند)

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 071 - 99/10/06
موضوع: مسألة 9 - لو كان في سكوت علماء الدين ورؤساء المذهب أعلى الله كلمتهم تقوية للظالم وتأييد له والعياذ بالله يحرم عليهم السكوت، ويجب عليهم الاظهار (باید در مقابل تقویت ظالم و تأیید آن، نظر حق را اظهار کنند) ولو لم يكن مؤثرا في رفع ظلمه (هرچند تأثیری هم در رفع ظلم ظالم نداشته باشد)

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 070 - 99/10/01
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی کوتاه و پر معنا می فرماید: إذا طلب أحدكم من أخيه حاجة فلا يبدأه‌ بالمدحة فيقطع ظهره.

تعداد صفحات : 2