پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

طلاق آخرین راه چاره [متفرقه طلاق ]

پرسش : نظر اسلام در مورد طلاق چیست؟
پاسخ : طلاق باید به عنوان آخرین راه چاره، و در بن بست هایى که هیچ راه حلّ دیگرى براى ادامه زندگى مشترک وجود ندارد، مورد استفاده قرار گیرد. اسلام، نه مانند بعضى از ادیان تحریف شده طلاق را کاملا ممنوع کرده، و نه همانند برخى دیگر از ملّتها آن را بصورت بى قید و شرط اجازه داده است ؛ بلکه از آن به عنوان یک حلال مبغوض، که تنها در زمان ناچارى استفاده مىشود، یاد کرده است ؛ همانند استفاده از گوشت مردار براى کسى که هیچ غذایى براى نجات خویشتن ندارد. بنابراین، مسلمانان نباید براحتى بسراغ طلاق بروند

جواز طلاق زن توسط قاضی [متفرقه طلاق ]

پرسش : هرگاه مردى زندگى را بر همسرش سخت بگیرد و حاضر به طلاق او هم نباشد قاضى در چه صورتى مى تواند این زن را طلاق دهد؟
پاسخ : طلاق در صورتى براى قاضى جایز است که عدم امکان سازش در حدى باشد که منجر به عسر شدید و حرج اکید گردد زوج شخصاً حاضر به طلاق نباشد و طلاق قاضى طلاق رجعى است، ولى اگر رجوع واقع شود و باز موضوع عدم سازش باقى باشد مجدّداً طلاق مى دهد تا سوّمین مرتبه که طلاق بائن بشود.

شک در طلاق یکی از دو همسر ( زوجه) [متفرقه طلاق ]

پرسش : اگر شخصی دو زن داشته باشد و یکی را طلاق ابدی (نه طلاق رجعی) دهد و بعد فراموش کند کدام یک بوده اکنون باید چه کند؟
پاسخ : احتیاطا هر دو را طلاق داده و سپس یکی را دوباره عقد می کند.

استفاده از مجوز طلاق با وجود روش مصنوعی بارداری زوجه [متفرقه طلاق ]

پرسش : با توجه به بند 10 شرط ضمن عقد سند نکاح : در صورتیکه پس از گذشت 5 سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود سوالات زیر مطرح می گردد؟ با توجه به پیشرفت علم پزشکی اگر پزشک قانونی اعلام کند که زوجین از طریق روش مصنوعی از جمله ivf می توانند باردار شوند آیا زوجه می تواند از این شرط برای مطلقه نمودن خود استفاده کند؟
پاسخ : هر گاه از روش مصنوعی به آسانی و به صورت مشروع بتواند استفاده کند، حق طلاق ندارد.

عدم جوار طلاق در صورت عدم بارداری به جهت عدم تکمین [متفرقه طلاق ]

پرسش : با توجه به بند 10 شرط ضمن عقد سند نکاح : در صورتیکه پس از گذشت 5 سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود سوالات زیر مطرح می گردد؟ اگر تاریخ عقد سال 1386 باشد و زوجه فقط دوسال تمکین نموده باشد و با توجه به صدور حکم الزام به تمکین ، زوجه به زندگی مشترک باز نگردیده باشد آیا می تواند از این بند جهت طلاق استفاده کند ؟
پاسخ : در فرض سوال حق ندارد.

مطالبه مبلغی که بابت فک رهن ملک متعلق به زوج پرداخت شده بعد از طلاق [متفرقه طلاق ]

پرسش : آیا زوجه مطلقه شرعاً می تواند مطالبه مبلغی را بنماید که در زمان بقای زوجیت بابت فک رهن ملکی پرداخت نموده که متعلق به زوج بوده و پس از فک رهن از سوی زوجه ، زوج بدون دریافت وجهی کلاً ملک مزبور را به زوجه بابت مهریه منتقل نموده است و زوجه با قبول آن خود را در دادگاه مطلقه نموده است؟
پاسخ : در صورتی که زوجه به قصد تبرع وجهی برای فک رهن پرداخته است و یا ملک مزبور به اندازه مبلغ فک رهن بیشتر بوده و یا مقدار ارزش ملک از مهریه بیشتر بوده چیزی نمی تواند مطالبه نماید ولی اگر ملک بیش از مهر نبوده و مبلغ مزبور جنبه وام یا مطالبه عوض داشته، می تواند مطالبه کند.

وکالت در طلاق به صورت مشروط یا مطلق [متفرقه طلاق ]

پرسش : اگر زن در موقع عقد شرط وکالت در طلاق كند حتما باید وکالت مشروط باشد یا اینکه وکالت مطلق نیز مجاز است؟
پاسخ : می تواند به صورت مطلق شرط وکالت داشتن نماید.

تكليف اموال زن و شوهر بعد از طلاق [متفرقه طلاق ]

پرسش : همسرم بدون هيچ دليل منطقى زندگى مشترك را ترك و به خانه پدرش رفته است. در زمان فراهم كردن مقدّمات عروسى، بنده مطابق رسوم قومی ، مبالغى به قرار ذيل به پدرزنم جهت شيربها و تهيه وسايل و مانند آن پرداخت نمودم : 1. يك ميليون و هفتصد هزار تومان بابت شيربها. 2. دو ميليون و يكصد هزار تومان بابت مصارف روز عروسى 3. هفتصد و پانزده هزارتومان بابت خريد طلاجات. 4. پانصد هزار تومان بابت خريد باقيمانده وسائل جهيزيّه. با توجّه به موارد فوق و مطابق عرف مرسوم قومی، تقاضامندم كه به استفتائات ذيل پاسخ دهيد : الف) اگر پول خريد طلاجات را شوهر به خانواده عروس پرداخت كرده ولى هيچگاه به زوجه هبه ننموده باشد، مالكيت طلاهاى مزبور از آنِ كيست؟ اگر صرفاً فاكتور آنها به نام زوجه باشد، آيا پس از طلاق، زوجه مىتواند در آن تصرّف مالكانه نمايد؟ ب) وسائل و اثاثيّه منزل كه به عنوان جهيزيّه و با پول شوهر خريدارى مىگردد و در ابتدا مطابق عرف رايج تمام آنها به خانه پدرى عروس برده شده و وقتى كه عروس به خانه شوهر برمىگردد، آنها را همراه با خود مىآورد، چه حكمى دارد؟
پاسخ : الف و ب : آنچه را شوهر به همسرش مىبخشد در صورتى حقّ رجوع دارد كه اوّلاً: با همسرش نسبت فاميلى نداشته باشد. ثانياً: همسرش در آن تصرّف ناقله نكرده باشد. و اگر بخشش آن اموال مشروط به ادامه زندگى و مانند آن بوده، در اين صورت نيز مىتواند بازپس بگيرد.

تعهد گرفتن از زن به ترک تزویج به مدت معین بعد از طلاق [متفرقه طلاق ]

پرسش : اگر کسی که میخواهد زنش را طلاق بدهد از زنش بخواهد که به او تعهد محضری بدهد که تا پنج سال ازدواج نکند آیا این از نظر اسلام و شرع و قانون درست و قابل اجراست؟
پاسخ : این شرط اعتباری ندارد.

ادعای زوجه در خصوص حایض بودنش در زمان طلاق علی رغم تفهیم احکام [متفرقه طلاق ]

پرسش : اگر وكيل به هنگام طلاق احكام شرعى را به زن تفهيم كرده، و لزوم خلوّ از موانع شرعى را به وى گوشزده نموده، سپس صيغه طلاق را جارى كرده باشد، و زن در ايّام عدّه يا پس از آن، مدّعى شود كه در حال طلاق در حيض يا طهر مواقعه بوده و متوجّه حكم شرعى نشده، طلاق چه حكمى دارد؟
پاسخ : در فرض سؤال كه مسائل به زن تفهيم شده، ادّعاى وى پذيرفته نيست.

مالکیت زوجه نسبت به جهيزيّه لیست شده [متفرقه طلاق ]

پرسش : آيا ليست جهيزيّه، كه حاكى از تحويل به زوج است، به تنهايى دليل بر مالكيّت زوجه بر آن اموال مىباشد؟
پاسخ : هرگاه زوج آن را امضا كرده باشد بايد طبق آن عمل شود.

حق زوجه نسبت به ملکی که قبل از عقد در ملک زوج بوده [متفرقه طلاق ]

پرسش : خانه مسكونيم را به دو نفر از فرزندانم صلح كردم، به شرط اين كه تا زندهام استيفاى منافع و حقّ فسخ مورد صلح براى خودم محفوظ باشد و بعد از مرگم در اختيار متصالحين قرار گيرد و ساير ورثه سهمى از آن نداشته باشند. متأسّفانه متصالحين به تحريك مادرشان ناسپاسى كردند، من هم قبل از اين كه بميرم از اختياراتم استفاده كردم و مورد صلح را كه در خلال اين مدّت در يد و تصرّف خودم بود فسخ كردم و موضوع منتفى شد. با توجّه به مقدّمه مذكور، به سؤال زير پاسخ فرماييد : دفاتر ازدواج شرطى را به امضاى زوجين مىرسانند كه اگر زوج زوجه را طلاق دهد نصف دارائيش را، كه در زمان زناشويى به دست آورده، به زوجه انتقال دهد. من خانه فوق الذكر را سالها قبل از ازدواج و انعقاد شرط مذكور خريدهام. زوجه مطلقه فسخ صلح را كسب مالكيّت جديد پنداشته و مطالبه نصف آن را مىنمايد. در حالى كه ملك مذكور قبل از ازدواج با او خريدارى شده و فسخ صلح هم در حكم تحصيل حاصل بوده، نه خريد مجدّد. حضرتعالى فسخ چنين صلحى را كسب مالكيّت جديدى مىدانيد، يا برگشت به مالكيت اوّليه؟
پاسخ : ملك جديد نيست و زوجه عند الطلاق حقّى در آن ندارد.

حکم طلاقی که زن در دادگاه به اشتباه خود را مدخوله معرفی کرده [متفرقه طلاق ]

پرسش : حدود 2 سال پيش، بين من و همسرم طلاق خلع واقع شد؛ امّا عليرغم اين كه باكره بودم، در پاسخ پرسش قاضى دادگاه (به علّت عدم آگاهى به مفهوم مدخوله و غير مدخوله) اشتباهاً عنوان كردم: «مدخوله هستم» در نتيجه عنوان طلاق در عقدنامه، مدخوله آمده است، و اين جانب كليّه حقوق خود را در آن زمان بذل نمودم. اينك با توجه به اين كه مجدداً مىخواهم ازدواج كنم و همسر سابق من، به دروغ در دادگا عنوان مىدارد بارها مواقعه صورت گرفته است. آيا در اين گونه موارد، قول زن پذيرفته است؟ آيا نوع طلاق پس از گذشت زمان قابل تصحيح است؟
پاسخ : در صورتى كه مدّتى با هم زندگى كرده و خلوت داشته ايد قول مدّعى دخول پذيرفته مىشود. و طلاقى كه به طور صحيح ظاهراً واقع شده قابل تغيير نيست، مگر اين كه خلاف آن ثابت شود.

اعتبار شرط تنصیف اموال در عقدنامه ها [متفرقه طلاق ]

پرسش : در بند اول سند ازدواج آمده است: «ضمن عقد نكاح (يا عقد خارج لازم) زوجه شرط نمود هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد، و طبق تشخيص دادگاه تقاضاى طلاق ناشى از تخلّف زن از وظايف همسرى يا سوء اخلاق و رفتار وى نبوده باشد، زوج موظّف است تا نصف دارايى موجود خود را كه در ايّام زناشويى با او به دست آورده، يا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل نمايد» با توجّه به بند فوق بفرماييد : الف) چنانچه تمام اموال زوج در ايّام زندگى مشترك چهل ميليون تومان باشد و در حين طلاق سى ميليون تومان آن را بابت مهريّه، نفقه و حقوق ايام نحله به زوجه بدهد، آيا لازم است نصف باقيمانده اموال (نصف ده ميليون تومان) را به زوجه پرداخت نمايد يا بايد نصف همه اموال به دست آمده در زندگى مشترك (نصف چهل ميليون تومان) را به وى بپردازد؟ ب) اگر زوج قسمتى از اموال را كه در ايّام زناشويى به دست آورده فروخته باشد، آيا بايد قيمت يا معادل نصف آن را نيز در هنگام طلاق به زوجه منتقل نمايد؟
پاسخ : الف و ب) اصل چنين شرطى با توجّه به ابهام فراوانى كه دارد محلّ اشكال است و لازم است به نوعى با هم مصالحه كنند.

عدم ارتباط ارتداد با حکم طلاق [متفرقه طلاق ]

پرسش : آیا ارتداد در صورتی که قبلا دو بار زن را طلاق داده باشند حکم طلاق سوم را دارد تا نیاز به محلّل داشته باشد؟
پاسخ : ارتداد، طلاق سوم محسوب نمی شود.

حکم طلاق در صورت عزل وکیل [متفرقه طلاق ]

پرسش : مردی وکالت می دهد که زن او را طلاق دهند و بذل صداق را قبول می کند؛ امّا قبل از جاری شدن صیغه طلاق، وکیل را عزل می کند در این صورت طلاق صحیح می باشد؟
پاسخ : در صورتی که وکیل را عزل کند و به اطلاع او برساند طلاق صحیح نیست.

حکم ازدواج با خواهر زن در صورت ارتداد همسر [متفرقه طلاق ]

پرسش : در فاصله ای که زن مرتد برای توبه محبوس می شود، مرد می تواند با خواهر وی ازدواج کند و یا زن پنجم بگیرد؟
پاسخ : باید عده تمام شود.

چگونگی اقدام به طلاق از طرف زن [متفرقه طلاق ]

پرسش : خانمی متشرّعه که چند سالی از زندگی مشترک او می گذرد؛ همسر ایشان دچار بیماری عقلی می باشد و همچنین معتاد است و نسبت به خانم تمکین نیز نمی کند در صورتی که خانم نیاز دارد. طبق شرع به دلیل بیماری عقلی حاکم شرع باید طلاق دهد و حاکم شرع امتناع می کند. با توجه به این که طبق سند ازدواج این خانم سه الی چهار مورد از مواردی که می تواند خود را طلاق دهد را داراست، آیا می تواند طبق موارد مندرج در سند ازدواج، زن اقدام به طلاق کند؟
پاسخ : در مواردی که وکالت در طلاق گرفته می تواند خود را با رعایت شرایط و احکام آن طلاق دهد.

عدم اعتبار وکالت زن ناشزه در طلاق [متفرقه طلاق ]

پرسش : اگر زنى شرط کرده باشد که در صورتى که شوهرش همسر دیگرى اختیار کند وکالت در طلاق داشته باشد آیا در صورتى که شوهر به خاطر ناسازگارى زن، همسر دوّمى اختیار کند باز هم همسر اوّل وکیل در طلاق است؟
پاسخ : ظاهر این است که این شرط از چنین صورتى منصرف است، زیرا هدف از این شرط، این بوده که به همسر اوّل قناعت کند حال اگر همسر اوّل با پشت پا زدن به زندگى زناشویى مرد را در بلاتکلیفى گذاشته، جایى براى تأمین آن شرط باقى نمى ماند یعنى زن وکالت در طلاق نخواهد داشت.

جواز طلاق زنی که وکالت در طلاق دارد [متفرقه طلاق ]

پرسش : هرگاه زوجه ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر وکالت در طلاق داشته باشد، آیا زوج می تواند او را طلاق دهد؟
پاسخ : زوج می تواند او را طلاق دهد.

شرط نفوذ حکم حکمین در طلاق [متفرقه طلاق ]

پرسش : در موضوع اختلاف زوجین، حضرت امام رضوان الله تعالى علیه احتیاط داشتند در تعیین حکمین، که نظر مبارک حضرت عالى هم همین است؛ با توجه به این مطلب اگر زن از شوهر خود تقاضاى طلاق کند با این که شرعاً و قانوناً اختیار طلاق با مرد است (مگر موارد استثنایى) آیا در چنین موردى نیز احتیاج به تعیین حکمین است؟ چون اگر زوج راضى به طلاق نباشد حَکَم نمى تواند کارى بکند و نتیجه ندارد و در موارد استثنایى مانند ترک نفقه و عدم امکان اخذ نفقه زوجه از زوج، که دادگاه مى تواند اقدام به طلاق کند آیا در چنین موردى تعیین داور لازم است؟
پاسخ : حکمیّت طبق ظاهر قرآن مجید مربوط به مواردى است که اختلاف شدید میان زن ومرد پیدا شده و ممکن است منجر به جدایى یا مطالب ناگوار دیگر شود در این جا حاکم شرع دو حَکَم براى رسیدگى به کار آنها تعیین مى کند و حکمین در صورتى مى توانند حُکم به جدایى دهند که این امر از سوى زوجین به آنها محوّل شده باشد که هر چه را صلاح دیدند عمل کنند حتّى طلاق.

حکم طلاقِ زن مشهور به فساد اخلاقی [متفرقه طلاق ]

پرسش : اگر خانم شوهردارى با افرادى حدود دو سال رابطه داشته باشد و حتّى مدّت 20 روز بدون اجازه شوهرش معلوم نباشد که در کجا به سر برده است، آیا لازم است این خانم مشهور به فساد اخلاقی را طلاق داد؟
پاسخ : طلاق دادن او واجب نیست؛ ولى لازم است او را از کار خلاف باز دارد، امّا اگر مشهور به زنا شود احتياط واجب طلاق دادن اوست.

عدم حضور زوج در دفترخانه بعد از صدور حکم طلاق [متفرقه طلاق ]

پرسش : دادگاه خانواده با توجه به توافق زوجین، رأی به طلاق توافقی صادر نموده است که با بذل کامل مهر از ناحیه زوجه نوع آن خُلع تعین گردیده است؛ حال زوج با وجود پذیرش و موافقت اولیه با طلاق در دادگاه، حاضر به حضور در دفترخانه نمی باشد خواهشمند است اعلام نمائید اگر دادگاه در راستای اعمال بند (ب) از ماده واحده قانون تعین مهلت گواهی عدم امکان سازش طلاق دهد آیا از منظر دیدگاه فقهی حضرتعالی ایرادی وارد است یا الحاکم ولی الممتنع در خصوص طلاق توافقی نیز حاکم است؟
پاسخ : اگر طرفین یا یکی از دو طرف قبل از اجرای صیغه از طلاق توافقی برگردد آن طلاق متوقف خواهد شد ولی اگر دادگاه بعد از آن عدم امکان سازش را احراز کند یا زوجه در عسر و حرج شدید باشد می تواند بر این اساس حکم طلاق را صادر کند.

حکم زندگی انفرادی زوجه در صورت عدم اثبات عسر و حرج [متفرقه طلاق ]

پرسش : اگر ادامه زندگی برای زوجه همراه با عسر و حرج باشد اما به هر دلیل نتواند عسر و حرج را در دادگاه ثابت نماید، آیا می تواند جدا از همسرش زندگی کند؟
پاسخ : مادامی که صیغه طلاق جاری نشده نمی تواند از او جدا شود ولی سعی کند شاهدانی مشکلات او را به دادگاه ارائه دهند.

چگونگی اثبات عسر و حرج زوجه بواسطه مکتوبات اهانت آمیز زوج [متفرقه طلاق ]

پرسش : زنی بدون هیچ عذر شرعی منزل شوهر را ترک کرده و سپس از صحبت کردن با وی امتناع نموده و شوهر مجبور شده که برای انتقال حرف هایش از پیامک یا نامه استفاده کند، اگر در اینصورت برای برخورد با اعمال خودسرانه زن حرف تند یا توهینی در این پیامک ها یا نامه ها گفته شود آیا این امر می تواند ملاک عسر و حرج برای زن باشد؟ و آیا نامه های خصوصی که بین زن و شوهر رد و بدل شده و مخاطب آن فقط خودشان می باشند، می تواند ملاک دادگاه برای صدور حکم طلاق زن قرار گیرد؟
پاسخ : این مقدار کافی برای اثبات عسر و حرج نیست مگر اینکه مطابق نامه ها عمل گردد و عسر و حرج از اعمال پیدا شود.

تکلیف زنی که شوهر او از روی عمد به ائمه علیهم السلام توهین می کند [متفرقه طلاق ]

پرسش : اگر مردی به ائمه علیهم السلام توهین کند و همسر او یقین دارد که اهانت او عمدی می باشد، وظیفه زوجه چیست؟
پاسخ : زن باید از شوهرش جدا شود و نیازی به طلاق نیست.

اقدام به طلاق به دلیل در عسر و حرج بودن زوج [متفرقه طلاق ]

پرسش : شخصی بیش از ده سال است که به دلایل زیر قصد طلاق همسرش را دارد: الف) عدم تمکین، ب) خروج بدون اذن از منزل و حتّى از شهر در موارد غیر ضرورى، ج) اقدام به آبرویزى و هتک حرمت بنده در جامعه، د) تهمت هاى ناروا، و) تهدید به مسموم نمودن، هـ) نامشروع قلمداد کردن صیغه ازدواج؛ ولی قانون نیز توجّهى به آن نکرده است آیا شخص می تواند خود صیغه طلاق را بخواند؟
پاسخ : عدم تمکین به تنهایى مى تواند دلیلى بر اقدام به طلاق باشد، ولى تا مى توانید از طلاق بپرهیزید مگر این که ناچار شوید.

چگونگی تبدیل ازدواج دائم به موقّت [متفرقه طلاق ]

پرسش : آیا براى تبدیل ازدواج دائم به موقّت غیر از طلاق و انجام عقد موقّت راهى وجود دارد؟ و اگر راهی نیست آیا نگهداشتن عدّه لازم است یا اینکه شوهر سابق در عدّه مى تواند زن را متعه کند؟
پاسخ : راه آن فقط طلاق است و در عدّه مى تواند با او ازدواج نماید به شرط این که طلاق رجعى نباشد و اگر طلاق رجعى است باید بعد از تمام شدن عدّه او را به عقد موقّت درآورد.
تعداد صفحات : 2