پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

اجرای حد در ماه محرم و صفر [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : آیا در ماه محرم و صفر، اجرای حد مانند اعدام جایز است؟
پاسخ : اشکالی ندارد ولی در حرم مکّه نباید انجام شود.

اجرای حد توسط خود محکوم [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : اجرای حد توسط خود شخصی که محکوم به حد و یا قصاص است چه حکمی دارد؟
پاسخ :

جایز نیست و نوعی خودکشی محسوب می شود .

طریقه زدن نیم ضربه شلاق [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : در مواردی که حد به گونه ای باشد که نیم ضربه شلاق در آن باشد در این صورت نيم ضربه شلاق چطور اجرا مي شود؟
پاسخ :

شلاق را نصف (دولا) می کنند.

تبدیل تعزیر یا حد به جریمه مالی [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : 1. نظر اسلام و نظر معظم له در مورد تبدیل مجازات بدنی به مالی چیست؟ 2. اگر قایل به جواز باشیم آیا تبدیل فقط در تعزیر جاری است بدون اینکه قصاص و حدود را در بگیرد؟ 3. معیار و ملاک برآورد مالی بنابر جواز چیست؟ 4. چه کسی حق دارد که این تبدیل را بنابر جواز انجام دهد؟ 5. احکام تکلیفی مترتب بر جواز چیست؟
پاسخ :

در مورد تعزیرات در صورتی که به مصلحت باشد مانعی ندارد و در حدود و قصاص جاری نیست البته در مورد قصاص مجنی علیه می تواند در برابر گرفتن مبلغی از حق قصاص خود صرف نظر کند و در تعزیر معیار آن است که حاکم شرعی مصلحت ببیند و این موضوع از حقوق حاکم شرع است.

حکم بی حس کردن عضو در هنگام اجرای حدود [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : آیا هنگام اجراى حدود مى توان موضع را بى حس کرد؟ و بی حس کردن موضع در انواع حدود مانند حدّ قطع در سرقت، با حد قطع در محاربه، و یا به طور کلی بین حدّ قطع با سایر حدود از قبیل: جلد، رجم و قتل تفاوتی وجود دارد؟
پاسخ : بی حسّ کردن عضو هنگام اجرای حدود اشکالى ندارد ولى این کار در حدّ جلد ( ضربه تازیانه ) جایز نیست.

اجرا حکم اعدام در ماه رمضان [متفرقه قصاص]

پرسش : آیا اگر کسی در زندان حکمش اعدام باشد در ماه رمضان حکم اجرا میشود؟
پاسخ :

شرعا مانعی ندارد ولی رأفت اسلامی حکم می کند به تاخیر بیاندازند.

نحوه اجرای مجازات دو حد [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : فردی مرتکب قذف و زنای غیر محصن شده که تا کنون حد بر او اجرا نشده است آیا می توان در اجرای دو حد که مجازات از یک نوع است قائل به تداخل اسباب شد و یک حد را که حداکثر است [صد جلد] اجرا کرد؟
پاسخ : تداخل نمی شود، هر کدام حد جداگانه دارد.

تغییر نحوه اجرای حد [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : آیا با توجه به شرایط می توان نحوه اجرای حدود را تغییر داد؟
پاسخ :

در بعضی از موارد می شود از احکام ثانویه استفاده کرد و مجازات دیگری جایگزین نمود.

چگونگی اجرای حد و تعزیر زن بیمار و باردار [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : اگر زن مجردی به سبب ارتکاب عملی، حکم او تعزیر باشد و اکنون پس از ازدواج، در حالی که در دوران حمل به سر می برد و شوهرش نیز از این کار او مطلع نبوده، جرم او ثابت شده است، با توجه به اینکه این زن در حال حاضر مریض است و هم دوران حمل را سپرى مى کند و هم این که اگر تعزیر شود شوهر وى مطّلع گشته و ممکن است وى را طلاق دهد یا مفاسد دیگرى ایجاد مى شود، آیا در چنین مواردى مى توان سى ترکه نازک کنار هم گذاشت و به عنوان تعزیر با آن یک ضربه بر بدن او وارد کرد؟
پاسخ : در مورد بیمار مى توان به تعداد حد، چوبه روى هم گذارد و بر بدن او زد و در مورد زن حامل باید بعد از وضع حمل اجراى حد شود. امّا در مورد تعزیر مى توان به یک یا چند شلاّق هم قناعت کرد و تعزیر منحصر به شلاّق نیست و مى توان در این گونه موارد به وسیله توبیخ یا نصیحت به شرط این که امید اثر در آن باشد قناعت کرد.

عدم اشتراط رضایت مُجرم در اجرای حدود [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : آیا در اجرای حدود تا خود مجرم رضایت به اجرای حد ندهد حد اجرا نمی گردد؟
پاسخ : رضایت مجرم در باب حدود شرط نیست.

اجرای اعدام با روش برداشت عضو [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : اجرای اعدام با روش برداشتن عضو جایز است؟
پاسخ :

جایز نیست.

کیفیت زدن شلاق و تازیانه محکوم [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : کسی که به شلاق محکوم شده شلاق خوردن او به چه شکل است؟
پاسخ :

معمولا شلاق زدن به صورت ایستاده انجام می شود و در نحوه وارد كردن شلّاق احتياط آن است كه دست خود را آن قدر بالا نبرد كه زير بغل پيدا شود، و مجرم را نبايد براى شلّاق زدن خوابانيد. همچنین بايد شلّاق روى بدن تقسيم شود و بر محلّ واحد كه سبب آسيب بيشتر مى&rlm شود نباشد، و بايد بر هيچ نقطه خطرناكى (مانند سر، صورت، عورت، قلب و مانند آن) شلّاق نزند.

چگونگی دار زدن محکومین به اعدام [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : با توجّه به بند الف ماده 195 قانون مجازات اسلامى که درباره مجازات دار زدن مى گوید: «نحوه بستن موجب مرگ به دار آویخته شده نگردد.» و با عنایت به بند ج همان مادّه که در آن مى خوانیم: «اگر محکوم به دار آویختن پس از سه روز زنده بماند، نباید او را کشت.» حال اگر مجرى حکم، محکوم به دار آویختن را به گونه اى ببندد که باعث مرگ وى شود، آیا ضامن است؟
پاسخ : اعتقاد ما در مورد دار زدن این است که، باید طورى دار بزنند که محکوم بمیرد مانند آنچه در زمان ما مرسوم است. این همان چیزى است که از ادّله شرعیّه استفاده مى شود.

حکم تغییر شیوه مجازات حد به خاطر تبلیغات منفی بیگانگان [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : با توجّه به تبلیغات شدید رسانه هاى خارجى علیه حکومت اسلامى و دین مبین اسلام، اگر اجراى بعضى از حدود موجب وهن اسلام گردد، لطفاً بفرمایید: اوّلا: آیا مى توان از اجراى آن صرف نظر کرد؟ ثانیاً : چه مجازاتى جانشین حدّ اجرا نشده خواهد شد؟ ثالثا : در صورت جواز، تشخیص موهن بودن به عهده چه فرد یا افرادى خواهد بود؟
پاسخ : در فرض مساله، مى توان آن را به صورتى که این اثر را نداشته باشد انجام داد، و تشخیص آن با حاکم شرع و مراجع تقلید است ولى نباید در برابر هر شعارى از سوى مخالفین تسلیم شد.

اجرای حد در سرقت دوم سارقی که در مرتبه اول انگشتانش قطع نشده [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : سارق سرقت حدی که برای بار اول انگشتانش قطع نشده به علتی مانند نداشتن دست در صورت تکرار در دفعه دوم باید پایش را قطع شود یا نه؟
پاسخ : هر گاه دست چپ دارد انگشتان آن دست قطع می شود.

تبدیل یا تعلیق شلاق تعزیری و حدی [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : آیا در شرایطی که اجرای شلاق از حالات قدیم خارج شده و مغایر کرامت انسانی تلقی می شود می توان آن را معلق یا تبدیل کرد نمود ؟
پاسخ :

در تعزیر تبدیل به زندان و جریمه مالی مانعی ندارد اما در حدود تبدیل جایز نیست مگر در موارد ضرورت به تشخیص حاکم شرع.

چگونگی اجرای مجازات تبعید [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : منظور از تبعید کردن چیست؟ آیا مراد تحت نظر قرار دادن در محلّ تبعید است، یا زندانى کردن وى در آن محل؟
پاسخ : منظور از تبعید کردن این است که در آن محل تحت نظر باشد، و زندانى کردن دلیلى ندارد.

حکم حبس شخص تبعیدی در صورت وجود مفسده [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : آیا در موارد خاصّى که تبعید به مفاسد دیگرى منتهى مى شود و یا در تبعید محارب که منجر به فرار او از محل تبعید شود مى توان تبعید را به حبس تبدیل نمود؟
پاسخ : در مواردى که تبعید تنها مجازات مجرم است، اگر راه حل منحصر به زندان باشد، مى توان او را در محلّ تبعید زندانى کرد.و نیز در صورتى که بیم فرار مجدد باشد، مى توان در محلّ تبعید او را زندانى کرد.

تعبدی یا توصلی بودن اجرای حدود [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : آیا اجرای حدود واجب توصلی هستند یا تعبدی که نیاز به قصد داشته باشد؟
پاسخ :

اجرای حدود توصلی است ولی از عناوین قصدیه است یعنی اگر کسی را شلاق بزنند بعد بگویند آن را به عنوان حد حساب می کنیم صحیح نیست.

شلاق زدن به جلو بدن در حدود [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : در اجرای حدود شلاق زدن به جلوی ران و دست ها از جلو بدن جایز است؟
پاسخ :

جایز نیست.

تسّری حکم عدم جواز تبعید زن در زنا به محاربه [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : آیا حکم عدم جواز نفى بلد زن در باب زنا را مى توان به تبعید زن در باب محاربه تسرّى داد؟
پاسخ : آرى مى توان تسرّى داد زیرا فقها به دلایلى استناد جسته اند که آن دلایل عمومیّت دارد.

ابواب شمول قاعده درء [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : آیا قاعده درء اختصاص به باب حدود دارد، یا شامل ابواب قصاص و تعزیرات نیز مى شود؟
پاسخ : این قاعده شامل قصاص و تعزیرات نیز مى شود.

مسئول اجرای حکم محارب [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : محارب، مهدورالدم مطلق است یا مهدورالدم نسبی؟
پاسخ :

اگر منظور این است که چه کسی می تواند حکم را در حق او اجرا کند، این موضوع تنها توسط حاکم شرع قابل انجام است.

فوت محکوم به حد در حین اجرای حد بدون قصور [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : کسی که بر اثر اجرای حکم کیفری ضرری به او می رسد مثلا در حین حد جلد و بدون اینکه مامور دچار قصوری شده باشد می میرد قابل جبران است؟
پاسخ :

در فرض سوال که هیچ تقصیری از کسی سرنزده و حادثه بدون پیش بینی واقع شده و ظاهرا مرگ مستند به اجرای حد بوده، باید دیه از بیت المال پرداخت شود.

معیار شمول قاعده درء در حدود [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : معیار در عدم اجراى حد چیست؟ آیا شکّ در حلیّت، توهّم جواز عمل، صِرف ظنّ به اباحه، (و لو ظنّ غیر معتبر) یا عدم علم به حرمت معیار است؟
پاسخ : دلیل ثبوت حدّ یا قصاص باید حدّاقلِّ حجیّت نباشد بلکه دلیل، هر چند ظنّى باشد، باید دلیل محکمى محسوب شود به طورى که عرفاً صدق شبهه نسبت به آن نکند.

شمول قاعده درء در انواع شبهات [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : آیا شبهات موضوعیّه، حکمیّه، شبه عمد و غیر عمد، إکراه، إجبار، نسیان و مانند آن مشمول این قاعده مى شود? و در صورت جاری شدن در شبهات حکمیّه، آیا بین جاهل قاصر و مقصّر تفاوتى وجود دارد؟
پاسخ : قاعده درء شامل تمام این موارد مى شود و تفاوتى هم بین جاهل قاصر و مقصّر وجود ندارد.

معیار تشخیص اجرای قاعده درء [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : تشخیص جاری شدن قاعده درء با چه کسی است؟ قاضى، مرتکب عمل، یا هر دو؟
پاسخ : معیار تشخیص قاضى است.

تسری حکم تاخیر حد زنا به سایر حدود [نحوه اجرای حدّ ]

پرسش : آیا حکم تأخیرِ حدِّ جلد، یا اجراى آن به صورت ضغث، که در حدّ زنا مطرح است، در تعزیرات و سایر حدود نیز قابل عمل است؟
پاسخ : در صورتى که شرایط آن یکسان باشد، قابل تسرّى است.
تعداد صفحات : 3