پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

نماز زائرین اربعین [نماز زائرین]

پرسش : افرادی که در ایام اربعین به‌صورت پیاده‌روی به کربلا می‌روند، به چه صورت می‌باشد؟
پاسخ : نماز آن‌ها در بین راه شکسته می‌باشد و زمانی که وارد عراق و کربلا نیز شدند نماز به‌صورت شکسته خوانده می‌شود مگر اینکه ده روز در کربلا توقف داشته باشند و در ضمن: در چهار محل مسافر مخيّر است نماز را تمام يا شكسته بخواند: «شهر مکه»، «شهر مدینه» (در این دو شهر تفاوتی بین شهر قدیم و جدید نیست، «مسجد کوفه» و «حرم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام» و منظور از حرم، قسمت زیر گنبد و رواق‌ها است. البتّه افضل در اين موارد، نماز تمام است.

اتصال در نماز جماعتی که برخی از مأمومین مسافرند [نماز زائرین]

پرسش : ادامه نماز جماعت بعد از قطع اتصال در مکان‌هایی مانند حرم که اکثراً مسافران نیز در جماعت شرکت دارند و بعد از رکعت دوم سلام داده و نمازشان را تمام می‌کنند به جماعت صحیح است یا قهرا فرادا می‌شود و آیا اتصال مجدد بعد از اقتدای آن‌ها قبل از رکوع رکعت سوم برقرار نمی‌شود؟
پاسخ : جماعت کسانی که اتصال آن‌ها قطع‌شده، قهرا تبدیل به فرادا می‌شود و به‌صورت فرادا صحیح است و اتصال بعدی فایده‌ای ندارد.

نماز زائرین در حرم ها و مسجد کوفه [نماز زائرین]

پرسش : نماز در حرم و رواق‌های امام حسین علیهم‌السلام و در مسجد کوفه کامل می‌باشد؟
پاسخ : در چند محل مسافر مخيّر است نماز را تمام يا شكسته بخواند: 1- «مسجد کوفه» که حكم در تمام مسجد جارى است و فرقى ميان بخش قديم و قسمت توسعه‌یافته امروز نيست. 2 - «حرم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام» که منظور از حرم، قسمت زیر گنبد و رواق‌ها است (و رواق جدید و حیاط و صحن مسقف با توجه به اینکه به‌گونه‌ای سرپوشیده شده که جزء محدوده حرم محسوب می‌شود و مانند یک رواق شده، در آنجا نیز مخیر است). البتّه افضل در اين موارد، نماز تمام است.

نماز فرد جاهل به‌حکم غیرقانونی بودن سفر بدون ویزا [نماز زائرین]

پرسش : آیا نمازهایی که شخص بدون اطلاع از غیرقانونی بودن سفر خود در عراق خوانده قضا دارد؟
پاسخ : درصورتی‌که اطلاعی از حرام بودن سفر بدون ویزا به عراق نداشته و حکم را نمی‌دانسته نمازهای چهار رکعتی که شکسته خوانده قضا ندارد.

رعایت تقدم مرد بر زن در نماز جماعت [نماز زائرین]

پرسش : اگر در اثر شلوغی، صف جماعت مردان به‌گونه‌ای طولانی باشد که قسمتی از آن پشت سر صف زنان قرار گیرد نماز آن‌ها چه حکمی دارد؟
پاسخ : درصورتی‌که فاصله صف مردان از جلو با صف زنان کمتر از 5 متر باشد نماز آنان باطل است مگر در جاهایی که ازدحام زیاد است مانند حرم پیامبر صلوات‌الله‌علیه و حرم امام رضا علیه‌السلام و مصلاهای نماز جمعه و مانند آن.

اولویت نماز در مراسم پیاده‌روی [نماز زائرین]

پرسش : در مراسم پیاده‌روی اربعین آیا افراد مجاز هستند که بدون اعتنا به اذان و نماز علی‌رغم برپایی نمازهای جماعت در اکثر موکب‌ها، همچنان به پیاده‌روی ادامه دهند به این قصد که نمازشان را در مقصد موردنظر می‌خوانند؟
پاسخ : احترام نماز اولویت دارد.

نماز افرادی که حداقل یک ماه کامل در عراق اقامت دارند [نماز زائرین]

پرسش : حکم نماز افرادی که تمام ماه محرم و صفر یا قسمت عمده این دو ماه یا یک ماه صفر را در عراق حضور دارند و درواقع به‌صورت مستمر بین شهرهایی که اماکن متروکه و حرم‌های مطهر در آن است، تردد می‌کند چه حکمی دارد؟
پاسخ : در فرض سؤال چنانچه کثیر السفر نباشد نماز شکسته می‌باشد مگر اینکه حداقل ده روز پشت سرهم یکجا بماند که در این مدت نماز کامل است. در یکی از این چهار حالت، کثیر السفر می‌شود و نماز و روزه‌اش در بین راه و مقصد کامل است: 1- در مدت‌زمان یک ماه، هرروز (هرچند بدون جمعه‌ها) رفت‌وآمد کند. 2- در مدت‌زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت‌وآمد کند. 3-در مدت‌زمان دو ماه و بیشتر، حداقل سه روز در هفته (یا 12 روز در ماه) رفت‌وآمد کند. 4- در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جایی بماند.

نماز افرادی که ده روز در عراق اقامت دارند [نماز زائرین]

پرسش : نماز افرادی که به مدت ده روز در عراق حضور دارند چه حکمی دارد؟
پاسخ : درصورتی‌که ده روز پشت سرهم در یکجا بماند نماز کامل است.

بیدار کردن همراهان جهت اقامه نماز [نماز زائرین]

پرسش : بیدار کردن همراهان برای نماز جایز است؟
پاسخ : درصورتی‌که بیدار نکردن باعث وهن نماز شود و یا از شما خواسته باشند که آن‌ها را بیدار کنید باید این کار را انجام دهید.

ایستادن مسافر در صف اول جماعت [نماز زائرین]

پرسش : آیا شخصی که مسافر است می‌تواند در صف اول جماعت بایستد؟
پاسخ : سزاوار است در صف‌های بعدی بایستد. در ضمن: اگر يک يا چند قدم ميان امام و مأموم يا مأمومين با يکديگر فاصله باشد، به‌طوري‌که به آن جماعت گويند مانعي ندارد، بنابراين فاصله شدن يک يا دو نفر که نماز نمی‌خوانند مانعي ندارد، ولي مستحب است صفوف کاملاً به هم متصل باشد.

نیت نماز مسافر [نماز زائرین]

پرسش : در مسافرت، نمازهای شکسته را به چه نیتی باید بخوانیم، مثلاً بگوییم چهار رکعت نماز ظهر، یا دو رکعت نماز ظهر، یا چهار رکعت نماز ظهر شکسته یا ...؟
پاسخ : به زبان آوردن نیت نماز لازم نیست؛ بنابراین، وقتی‌که مسافر برای خواندن نماز ظهر یا عصر یا عشا به نماز می‌ایستد و تکبیر می‌گوید و به‌قصد قربت، نماز را دورکعتی می‌خواند، صحیح است؛ ولی اگر بخواهد نیت را به زبان آورد، ‌می‌تواند بگوید: «نماز ظهر به‌جا می‌آ‌ورم، قربة الی الله» یا «دو رکعت نماز ظهر به‌جا می‌آورم، قربت الی الله» یا «نماز ظهر شکسته به‌جا می‌آورم، قربة الی الله».

اقتدای مسافر به حاضر [نماز زائرین]

پرسش : اقتدای فردی که مسافر است (نماز او شکسته است) به امامی که نماز او کامل است چه حکمی دارد؟
پاسخ : اقتدا کردن کراهت دارد، البته منظور از كراهت در اينجا كمتر بودن ثواب است وگرنه نماز جماعت درهرصورت ثواب دارد.

تعطیل کردن زیارت و عزاداری جهت اقامه نماز جماعت [نماز زائرین]

پرسش : لطفاً به دو سؤال زير پاسخ فرماييد: الف) مسئولين نماز جماعت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه هنگام نماز، جماعت را تا اطراف ضريح كشانده و زوار را از زيارت منع می‌کنند، تعطيل كردن زيارت و وادار نمودن مردم به نماز جماعت چه حكمى دارد؟ ب) در ايّام عزاداری‌هاى مهم (مثل تاسوعا و عاشورا و 28 صفر) كه مردم در هنگام نماز ظهر و عصر درنهایت شور عزادارى هستند، عزادارى تعطيل و نماز جماعت برپا می‌شود؛ آيا شرعاً جايز است عزادارى سیدالشهدا (كه بقاى اسلام و تشيّع متوقف بر آن و يكى از مهم‌ترین فرايض است) تعطيل گردد و از شور بيافتد و وقت آن فوت شود و نماز جماعت كه وقت آن موسع است اقامه گردد؟
پاسخ : با توجّه به اهمیت فوق‌العاده‌ای كه نماز مخصوصاً به‌صورت جماعت دارد چنددقیقه‌ای زيارت یا عزاداری را براى نماز تعطيل كردن اشكالى ندارد بلكه كار خوبى است، خداوند از شما قبول فرمايد.
تعداد صفحات : 1