پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

وظیفه شخص در صورت ترک روزه به دلیل ضرر و کشف خلاف آن [احکام روزه قضا]

پرسش : اگر پزشک فردی را به مدت 5 الی6 سال از روزه گرفتن منع کرده باشد، اما این فرد با مراجعه به پزشک دیگر متوجه شود که بیمار نمی باشد و می توانسته روزه بگیرد،حال وظیفه ی او نسبت به گذشته چیست؟
پاسخ : احتیاط واجب آن است که روزه ها را قضا کند.

حکم روزه ی قضا در روزهای روزه ی مستحبّی [احکام روزه قضا]

پرسش : گرفتن روزه ی قضا در روزهایی که روزه گرفتن مستحب است به این نیت که هم روزه قضا گرفته و هم از ثواب روزه مستحب بهره مند شود، چه حکمی دارد؟
پاسخ : با داشتن روزه قضا روزه مستحبي نمي توان گرفت اما مي تواند در روزهايي که روزه آن مستحب است نيت قضا کند. ان شاء الله از ثواب روزه مستحبي نيز بهره مند خواهد شد.

قضای روزه ای که به خاطر انجام ندادن غسل از روی خجالت ترک شده [احکام روزه قضا]

پرسش : چنانچه فردی در مکانی میهمان باشد و جنب شود، اما به علت خجالت غسل و تیمم نکرده است، آیا باید علاوه ی بر قضا، کفاره نیز بدهد؟
پاسخ : اگر تصورش این بوده که به علت اضطرار می تواند غسل نکند قضای روزه کافی است و کفاره لازم نیست.

قضای روزه در صورت استمرار عذر تا ماه رمضان آینده [احکام روزه قضا]

پرسش : اگر فردی به علت عذر شرعی نتواند روزه ی ماه رمضان را به جا آورد و عذر او تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد، وظیفه ی او چیست؟
پاسخ : هرگاه به واسطه بيمارى، روزه ماه رمضان را نگيرد و بيمارى او تا ماه رمضان سال بعد طولانى شود، قضاى روزه‏هايى را كه نگرفته واجب نيست، فقط بايد براى هر روز يك مد (تقريبا 750 گرم) گندم يا جو و مانند آن به فقير بدهد، ولى اگر به واسطه عذر ديگرى (مثلًا بخاطر مسافرت) روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقى بماند احتياط واجب آن است كه روزه‏ هايى را كه نگرفته بعد از ماه رمضان قضا كند و براى هر روز يك مد طعام به فقير دهد، همچنين اگر ترك روزه بخاطر بيمارى بوده، بعد بيمارى رفع شده و عذر ديگرى مانند مسافرت پيش آمده است.

ترک عمدی قضای روزه تا رمضان آینده [احکام روزه قضا]

پرسش : اگر شخص معذور با وجود رفع عذر، قضای روزه را عمدا تا رمضان آینده به جا نیاورد چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ : هرگاه روزه ماه رمضان را عمدا یا به واسطه عذرى نگيرد و تا رمضان آينده عمداً قضاى آن را بجا نياورد در حالى كه عذرش برطرف شده، بايد بعداً روزه را قضا كند و براى هر روز يك مد طعام كفّاره بدهد، همچنين اگر در قضاى روزه كوتاهى كند تا وقت تنگ شود و در تنگى وقت عذرى پيدا كند، بايد بعداً هم قضا به جا آورد و هم كفّاره دهد، امّا اگر كوتاهى نكرده و اتّفاقاً در تنگى وقت عذرى پيدا شده فقط قضا لازم است.

زمان انجام قضای روزه ی ماه رمضان [احکام روزه قضا]

پرسش : در صورتی که روزه باطل شود یا به خاطر عذری ترک شود، باید قضای آن را در ماه های دیگر به جا آورد؟
پاسخ : اگر کسى روزه ماه رمضان را در وقت آن نگیرد، یا آن را باطل کند، باید بعد از ماه رمضان قضاى آن را بجا آورد، هر چند لازم نیست قضاى روزه را فوراً بجا آورد، ولى بنابراحتیاط واجب باید تا رمضان سال بعد، انجام دهد و اگر تا ماه رمضان سال بعد به جا آورده نشود باید کفاره ی تأخیر نیز بدهد.

حکم قضاى روزه والدین برای پسر بزرگتر [احکام روزه قضا]

پرسش : آیا به جا آوردن قضای روزه ی والدین بر پسر بزرگتر واجب است؟
پاسخ : بر پسر بزرگتر واجب است روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند.

انجام روزه مستحبی یا نذری و یا نیابتی با وجود روزه قضا [احکام روزه قضا]

پرسش : آیا شخصی که روزه قضا دارد می تواند روزه ی نذری یا مستحبی و یا نیابتی بگیرد؟
پاسخ : کسي که روزه قضا دارد: 1- نمي تواند روزه مستحبي بگيرد. 2- مي تواند روزه مستحب را نذر کند، مشروط بر اين که بعد از روزه هاي قضا، بتواند آن را بجا آورد. به اين معنا که اگر مثلا ده روز، روزه قضا دارد و تا ماه رمضان آينده بيشتر از ده روز باقي مانده، مي تواند نذر روزه کند ولي اگر فقط ده روز باقي مانده، با توجه به اين که در اين حالت بايد روزه قضا را بگيرد، نذر روزه مستحبي اشکال دارد. 3- مي تواند روزه نيابتي بگيرد.

کوتاهی در انجام قضای روزه و از دست دادن توانایی [احکام روزه قضا]

پرسش : اگر فردی در ادای روزه قضا کوتاهی کند و بعد نیز توانایی خود را از دست بدهد، وظیفه ی او چیست ؟
پاسخ : چنانچه عذر شرعی داشته است باید برای هر روز دو نفر مسکین را اطعام کند و اگر عذر عرفی داشته بچه ها باید بعدا قضا کنند و نیازی به وصیت نیست، البته اگر عذر نداشته و عمدی بوده است باید 62 فقیر را برای هر روز سیر کند.

قضای روزه در مدت کما و بیهوشی [احکام روزه قضا]

پرسش : کسی که یک ماه بیهوش بوده، وقتی که به هوش بیاید حکم روزه او چیست؟
پاسخ : در فرض سؤال قضا ندارد.

وظیفه شخص در صورت تعداد زیاد روزه ی قضا [احکام روزه قضا]

پرسش : افرادی که روزه ی قضای زیاد دارند، تکلیف آن ها چیست؟
پاسخ : در روزه قضا بايد روزه ها را قضا کند و نسبت به کفّاره آنها مطابق مسأله (کفاره عمدی باطل کردن روزه-1401) و (ناتوانی در پرداخت کفاره عمد 1402 ) توضیح المسائل ما عمل کند و اگر تا پايان عمر توان داشته باشد ولي انجام ندهد بايد وصيت کند و اگر ناتوان شده قضا ندارد و کافي است کفاره دهد.

انجام مبطلات روزه از روی فراموشی در روزه قضا [احکام روزه قضا]

پرسش : اگر فردی قبل از ظهر قصد روزه قضا نموده و از روی فراموش جماع کند، حکم روزه چیست؟
پاسخ : روزه اش صحیح است.

انجام سهوی مبطل در روزی که قبلا نیت انجام روزه در آنرا داشته [روزه های مستحب]

پرسش : چنانچه فردی از چند روز قبل نیّت گرفتن روزه مستحبّی در روز خاصی کرده باشد، اما فراموش کند و در آن روز سهوا غذا بخورد و بعد متوجه شود، آیا می تواند نیّت روزه مستحب نماید؟
پاسخ : روزه صحیح نبوده و نمی توانید نیّت نمایید، ولی انشاء الله از ثواب آن برخوردار خواهید بود.

گرفتن روزه مستحب با وجود روزه استیجاری [روزه های مستحب]

پرسش : آیا با وجود روزه ی استیجاری می توان روزه مستحب گرفت؟
پاسخ : مانعی ندارد و روزه مستحب برای فردی که روزه استیجاری بر عهده دارد اشکالی ندارد مگر در صورتی که برای روزه استیجاری شرط خاصی کرده باشند که در این صورت نباید از شرط تخلف نماید.

روزه مستحبی با وجود روزه نذر غیر معین [روزه های مستحب]

پرسش : آیا فردی که روزه ی نذر غیر معین بر او واجب است، می تواند روزه مستحبّی بگیرد؟
پاسخ : در فرض سؤال نمی تواند روزه مستحبّی بگیرد و اوّل باید روزه واجب را بجا آورد.

استحباب روزه در ماه رجب و شعبان [روزه های مستحب]

پرسش : گرفتن روزه در ماه رجب و شعبان چه حکمی دارد؟
پاسخ : روزه گرفتن در تمام ماه رجب و شعبان مستحب است و اگر نتواند قسمتى از آن را روزه بگيرد، هر چند يك روز باشد.

برخی از روزه های مستحبی در ایام سال [روزه های مستحب]

پرسش : روزه گرفتن در چه ایامی از سال مستحب است؟
پاسخ : روزه در تمام روزهاى سال، غير از روزه‏هاى حرام و مكروه، مستحب است، ولى بعضى از روزها تأكيد بيشترى دارد از جمله: 1- پنجشنبه اوّل و آخر هر ماه و اوّلين چهارشنبه بعد از روز دهم ماه، حتّى اگر كسى اينها را به جا نياورد مستحب است قضا كند. 2- سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه. 3- روز اوّل و سوم و هفتم محرّم. 4-روز تولّد پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله (17 ربيع الاول). 5- روز عيد نوروز.

روزه مستحبی با وجود روزه کفاره [روزه های مستحب]

پرسش : آیا کسی که کفاره روزه دارد نه قضای روزه می تواند روزه مستحبی بگیرد؟
پاسخ : اگر مد طعام را انتخاب کند می تواند روزه مستحب بجا بیاورد و الا بنابر احتیاط واجب نمی تواند روزه مستحب بگیرد. در ضمن همین که نیت کند مد طعام را پرداخت کند کافی است.

عید نوروز از منظر معظم له [مناسبت ها]

پرسش : نظر معظّم له در مورد برپایی مراسم عید نوروز چیست؟
پاسخ : اوّلاً: در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته اند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزی هایی در آن واقع شده؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمی توان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است. مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمی شود و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می آید. ثانیاً: به موازات این عید سنّت های حسنه و کارهای پسندیده ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورت ها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است. ولی باید از آمیخته شدن این امور مثبت با خرافات و گناهان خودداری کرد؛ از جمله شب چهارشنبه سوری است که هیچ مدرکی برای آن نیست و تفاوتی با سایر چهارشنبه ها ندارد و ضایعات فراوانی هر سال در آن ایجاد می شود از جمله نقص در بدن یا آسیب رسیدن به بیماران قلبی و عصبی و زنان باردار، که نمی توان این ها را نادیده گرفت و گفت این مراسم جزء آداب نیاکان است، چرا که مصداق سخن مشرکان در آیه شریفه «وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ في‏ قَرْيَةٍ مِنْ نَذيرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‏ آثارِهِمْ مُقْتَدُون‏» زخرف/23 خواهد شد. و پریدن از روی آتش و تبادل سرخی و زردی و امثال آن قطعاً از خرافات می باشد. همچنین روز سیزدهم فروردین که می تواند آثار مثبتی از جمله گردش در طبیعت و دیدن آثار عظیم خلقت خداوند و تفریح سالم داشته باشد و نباید آن را با خرافاتی از جمله نحس دانستن آن و پایمال کردن زراعت مردم به این بهانه و ارتکاب گناهان آلوده کرد. با توجّه به نکات فوق باید اعتدال را در مورد این عید در نظر گرفت؛ از طرفی نباید آن را به طور کامل نفی کرد زیرا آثار مثبت فراوانی دارد و نه هر چیز را که به نام عید نوروز انجام می شود پذیرفت « وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس‏» بقره/143 .

سفره هفت سین [مناسبت ها]

پرسش : آیا چیدن سفره هفت سین جایز است؟
پاسخ : این مراسم جزء تشریفات عید است البته مدرکی ندارد و ضرری هم به جائی نمی¬زند پس استفاده از آن اشکالی ندارد.

غسل روز عيد نوروز [غسل های مستحب ]

پرسش : انجام غسل در روز عید نوروز چه حکمی دارد؟
پاسخ : می توانند در روز عید نوروز به قصد ثواب و رجاء غسل انجام بدهند.

استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری [مناسبت ها]

پرسش : استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری چه حکمی دارد؟
پاسخ : این کار خلاف عقل و شرع است.

آتش بازی در چهارشنبه سوری [مناسبت ها]

پرسش : با توجه به عدم مشروعیّت مراسم چهارشنبه سوری، آیا پریدن از روی آتش و فقط شادی و سرگرمی در این شب اشکال دارد؟ آیا نظر شما در مورد عدم اعتبار مراسم چهارشنبه سوری، فقط معطوف به مسائل خرافی و ضرر و زیان آن می باشد؟
پاسخ : بسیاری از خرافات منتهی به شرک می شود زیرا بعضی در انجام این مراسم معتقد بودند آتش زردی آنها را می گیرد و سلامتی به آن می دهد که این عقیده مساله توحید افعالی را زیر سوال می برد البته اینکه شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته باشید و با دوستان و خویشان خود شاد باشید کسی مخالف آن نیست اما انجام آن مسائل خرافی و خطرناک است که با آن باید مخالفت کرد.

برگزاری مراسم چهارشنبه سوری [مناسبت ها]

پرسش : برگزاری مراسم چهارشنبه سوری چه حکمی دارد؟
پاسخ : چهارشنبه سوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود حرام است.

حرمت اسراف آب [اسراف ]

پرسش : در منطقه ما ميزان هدر رفت آب در مصارف کشاورزي و غيره خيلي زياد است مثلا آب نخل که مصرف آن 50 ليتر در ماه است موتورهاي برقي 24 ساعته روشن هستند و دولت هيچ نظارتي ندارد. آب بشدت پايين رفته و طعم آب فرق کرده و غير قابل شرب شده، مي خواستم بپرسم اين نوع مصرف، حق الناس محسوب مي شود؟
پاسخ : هر گونه اسراف در مصرف آب مخصوصا در جاهایی که موجب ضرر و زیان به دیگران شود حرام است.

ملاک اسراف و تجمل گرایی [اسراف ]

پرسش : حضرتعالى بارها بر ساده زیستى و پرهیز از تجمّل گرایى تأکید نموده اید ولى حتّى تجمّل گرها نیز خود را تجمّل گرا نمى دانند. وقتى از ایشان علّت را جویا مى شویم، بحث عرف و شأن را پیش مى کشند. لطفاً بفرمایید: ملاک اصلى و مشهود اسراف و تجمّل گرایى چیست؟
پاسخ : هر گونه هزینه اى که زاید بر نیازهاى مشروع انسان باشد، نوعى اسراف و تجمّل گرایى است البتّه شئون افراد، مختلف است و براى تشخیص مصداق، باید به عرف متعهّد و آگاه مراجعه کرد.

تعریف اسراف و تبذیر [اسراف ]

پرسش : اسراف و تبذیر در احکام شرعی به چه معنا می باشد؟
پاسخ : اسراف به معنای تجاوز از حد است ولو اینکه دور ریخته نشود؛ ولی تبذیر یعنی اضافه آمدن غذا و دور ریختن آن و امثال آن.

عدم وجوب عمل به استخاره [قرآن کریم]

پرسش : آیا در صورت انجام استخاره، عمل به آن واجب است؟
پاسخ : عمل به استخاره واجب نیست ولى حتّى الامکان مخالفت نشود مگر این که مدّت قابل ملاحظه اى تأخیر بیندازد و بعد اقدام کند.
تعداد صفحات : 538