پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

مسيحيت پيشاهنگ «استعمار» ملتها در عصر حاضر

پرسش : با چه شواهد و قرائنی استنباط می شود که آيين مسيحيت در شرايط فعلي به جاده‌ صاف‌كن و پيشاهنگ استعمارگران دنيا تبديل گشته است؟
پاسخ اجمالی:

با این شواهد و قرائن که بيشترين تبليغات مسيحيت در كشورهاى آفريقایی صورت می گیرد که مركز نفوذ استعمار است و سردمداران كليسا پيوسته از دولت‌هاى استعمارى حمايت مى‌كنند و همچنین دولت‌هاى استعمارگر از سردمداران كليسا و اسرائيل كه از سوى اكثريت مردم دنيا منفور شناخته می شود هرگز از سوى ارباب كليسا مورد نكوهش جدّى قرار نگرفته است و ...

«استعمار ادبی» نتیجه احساس حقارت فرهنگی

پرسش : چگونه احساس حقارت و خود کم بینی فرهنگی به خود باختگی و در نهایت «استعمار ادبی» منجر می شود؟
پاسخ اجمالی:

ادبیات شرق تحت تاثیر ادبیات غرب قرار گرفته است و این تاثیر باعث شده که در خیلی از موارد این ادبیات به صورت یک افتخار پذیرفته شود و شرقی ها از استعمال ادبیات خود احساس حقارت و کمبود کنند و ادبیات خود را کهنه بشمارند. برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ادبیات غرب و یا از بین بردن این نفوذ باید ابتدا صنعت خود را توسعه و پیشرفت داد تا از این نفوذ جلوگیری شود.

ضرورت «آموزش هاي نظامي» در دوران صلح و امنيت

پرسش : «آموزش هاي نظامي» در دوران صلح و امنيت چه ضرورتي دارد؟
پاسخ اجمالی:

خداوند در سوره «انفال» تاكيد كرده كه مسلمانان حتى در حال صلح بايد آمادگى و قدرت نظامى خود را حفظ كنند و سلاح هاى پيشرفته را به هر قيمتى كه هست در اختيار بگيرند. به بيان ديگر مسلمانان نبايد بنشينند تا دشمن بر آنها هجوم برد؛ بلكه بايد به استقبال دشمن بروند و پيش از تهاجم بر آنها هجوم برده و گاه با گروه هاى پراكنده و جنگ پارتيزانى بر ضدّ آنها حركت كنند و گاه به صورت ارتش منظّم و يكپارچه حمله را آغاز نمايند.

جایگاه «صلح» در اسلام

پرسش : «صلح» در دین اسلام از چه جایگاهی برخوردار است؟
پاسخ اجمالی:

از نظر اسلام اصل و اساس بر صلح قرار گرفته، و جنگ بر خلاف اصل و يك استثنا است؛ زيرا جنگ خسارات و ضايعات جبران ناپذيرى دارد، كه آثار آن گاه تا صد سال ادامه دارد. به همين دليل اسلام به شدّت با جنگ مخالف بوده و طرفدار صلح است، و تا زمانى كه جنگ بر ما مسلمانان تحميل نشود پايبند به صلح هستيم، امّا اگر متجاوزى جنگ را بر ما تحميل كند كوتاه نمى آييم و مردانه مى جنگيم.

سخت گیری در اثبات اتهام زنا باعث سوء استفاده بدکاران می شود

پرسش : در اسلام برای اثبات زنا باید 4 نفر گواهی دهند و برای گواهی آنها شرایط سختی وجود دارد، آیا این سخت گیری باعث سوء استفاده بدکاران نمی شود؟!
پاسخ اجمالی:

اگرچه برای اثبات زنا شرایط بسیار سختگیرانه ای وضع شده است، امّا آسیب های احتمالی این سختگیری کم ضررتر از وقتی است که برای اثبات این گناه ضوابط آسانگیرانه ای وضع شود؛ در صورتی که اثبات زنا کار آسانی باشد، ممکن است افراد بی تقوا برای تسویه حساب های شخصی، افراد بی گناه را متهم به این گناه کنند، یا مردان هوس بازی که ازدواج و طلاق های متعددی می کنند، برای فرار از مهریه و نفقه، مدام به زنان خود چنین تهمتی بزنند. برای جلوگیری از این آسیب ها و آسیب های مشابه اثبات زنا چنین قواعد سختگیرانه ای دارد.

ضرورت تبیین دیدگاه اسلام درباره «جنگ و صلح»

پرسش : چرا در شرایط کنونی باید دیدگاه اسلام در مورد «جنگ و صلح» تبیین و برای همه توضیح داده شود؟
پاسخ اجمالی:

این کار به دو علت ضرورت دارد؛ یکی این که غربی ها و سردمداران مسيحيّت، براى دور نگه داشتن مردم از اسلام، همواره به دروغ تبليغ مى كنند كه اسلام دين جنگ و خشونت است، و در سايه شمشير پيشرفت كرده است، در حالی که اسلام سرشار از رحمت و عاطفه است. از سوی دیگر افكار و اعمال برخی مسلمان نماها، همچون وهّابى ها و سلفى های متعصّب، موجب این ضرورت شده است.

«بهائیت» تنها فرقه صلح طلب در عالم!!

پرسش : کدام فرقه در عالم «جنگ» را به هیچ وجه و در هیچ شرایطی قبول ندارد؟
پاسخ اجمالی:

تنها يك گروه در جهان يافت مى شود كه جنگ و جهاد را به هيچ وجه قبول ندارد، و آن فرقه ضالّه «بهائيت» است. آنان به دو اصل معتقدند: 1. عدم مداخله در سياست 2. ترك جنگ و جهاد. اساساً فلسفه وجودى اين فرقه گمراهِ گمراه كننده همين مطلب است؛ زيرا استعمارگران با اسلام سياسى و جهادى نمى توانند كنار بيايند، و آن را مانع منافع و مطامع خويش مى بينند، لذا مذهبى ساختند كه نه كارى با سياست داشته باشد و نه به سراغ جهاد برود.

برتری محبّت بر عبادت

پرسش : آیا شاد کردن یک انسان با عمل بهتر از هزار بار عبادت نیست؟
پاسخ اجمالی:

در اسلام شاد کردن و رفع گرفتاری از دیگران، علاوه بر اینکه در برخی موارد واجب است (از جمله خمس، زکات، صدقات واجب و …)، به طور مطلق مستحب بوده و عبادت محسوب می شود. در روایات نیز به این مسأله اشاره شده است؛ به عنوان مثال در روایتی اساس دین محبت دانسته شده است و در روایت دیگری شاد کردن دل مؤمن از بهترین مصادیق نیایش الهی شمرده شده است. همچنین سفارش شده بدی را با خوبی پاسخ دهیم. اما این مساله نباید ما را از سایر روشهای پرستش الهی بازدارد چرا که هر کدام جایگاه خاص خودش را دارد.

تمدن و فرهنگ غربی یا زنجیر طلایی اسارت

پرسش : چگونه غرب از فرهنگ و تمدن ظاهر فریب خود به عنوان زنجیر طلایی برای به اسارت کشیدن ملل شرق استفاده می کند؟
پاسخ اجمالی:

پیروی از تمدن غرب باعث عقب ماندگی شرق شد؛ وقتی شرقی ها محصولات و تکنولوژی غرب را دیدند دچار دستپاچگی گشته و سر تا پا وابسته غرب شدند و با ولع به سوی خرید محصولات غربی رفته در مقابل ذخایر کشورهای خود را به غرب بخشیدند. از طرفی چون برای آموزش نحوه استفاده و تعمیر و نگهداری این محصولات نیاز به کارشناسان آنها داشتند مجبور شدند با هزینه های هنگفت آنها را به کشورهای خود بیاورند و ...

«نابودی دنیا» ره آورد فرهنگ غربی

پرسش : از چه جهت فرهنگ غربی را موجب مرگ و نیستی عالم می دانید و سرانجامی جز خسارت برای آن قائل نمی شوید؟
پاسخ اجمالی:

از آنجا که تولیدات غربی راحتی در زندگی را فراهم آورده لذا مردم به عاقبت این تمدن ماشینی نمی اندیشند و از کشتار و تباهی بسیاری از مردم دنیا که به وسیله این تمدن و محصولات آن انجام می شود غافل اند. از طرفی غرب برای توسعه قدرت خود به فکر بروز رسانی صنایع و تسلیحات خود است و کنفرانس هایی هم که برای خلع سلاح انجام می گیرد همیشه بدون نتیجه پایان می یاید و نتیجه ای جز اینکه غربی ها ادعا کنند ما به دنبال صلح هستیم ندارد.

تفاوت ولايت «مطلقه» فقيه با سلطنت مطلقه؟

پرسش : ولايت مطلقه فقيه با اختيارات بسياری که دارد، چه تفاوتی با سلطنت مطلقه دارد؟!
پاسخ اجمالی:

نظام ولایت فقیه یک نوع نظام مشروطه به قوانین و معیارهای اسلامی است؛ مشروع بودن ولایت فقیه، منوط به پایبندی فقیه به احکام اسلامی و اتّصاف مداوم به «عدالت اخلاقی» می باشد. نظارت همگانی مردم، بویژه، عالمان دینی نیز بر ولی فقیه پذیرفته شده است. «ولایت مطلقه فقیه» به معنی حق اعمال نظر فقیه در همه امور «اجتماعی» است و به معنی حق دخالت در شؤون «فردی»و تصمیم و اقدام فرا قانونی نیست؛ بلکه او نیز در برابر قانون مثل یک فرد عادی است.

مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه(س)

پرسش : فاطمه معصومه(س) کیست؟ و چه مقام و جایگاهی دارند؟
پاسخ اجمالی:

حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) جایگاه معنوی و علمی بسیار بالایی دارند و در قیامت شیعیان را شفاعت می کنند. ایشان به دلیل فشاری که بر اطرافیان امام کاظم(ع) وجود داشت ازدواج نکرد و در سال 201 هـ ق، به قصد ديدار برادر به سوى خراسان حركت كرد. وقتی به ساوه رسيد بيمار شد و پس از عزیمت به قم از دنیا رفت. بر اساس روایات وارده، زیارت قبر مبارکشان دارای ثواب فراوانی می باشد. مزار او در قم برکات فراوانی برای این شهر داشته است؛ از جمله آنها شکل گیری حوزه علمیه قم می باشد.

«انقلاب فرهنگی» تنها راه نجات ملت های شرق

پرسش : «انقلاب فرهنگی» چیست؟ و چرا تنها راه رهایی و نجات ملت های شرق از یوغ بندگی و استعمار غربی تلقی می گردد؟
پاسخ اجمالی:

برای نجات کشورهای شرقی از زیر یوغ استعمار غرب لازم است یک «انقلاب فرهنگی» اتفاق بیفتد؛ انقلابی که طی آن مراکز تبلیغاتی، فرهنگ و سنن و آداب شرقی را ترویج کنند؛ فرهنگ شرقی و اسلامی بر اساس مدارک علمی و تاریخی در تمام مدارس تدریس شود؛ نام مراکز و موسسات را به نام دانشمندان اسلامی نام گذاری کنند و نام های غربی را از این مراکز بردارند؛ از فرستادن دانش آموزان به کشورهای غربی جلوگیری شود و از برنامه های درسی غربی و تدریس آنها در مراکز علمی منع شود و ...

«استعمار» شاخصه اصلی فرهنگ غرب

پرسش : اصولا به چه علت فرهنگ غرب با «استعمار» اجین شده و یکی از مؤلفه های این فرهنگ به شمار می رود؟
پاسخ اجمالی:

از قدیم «استعمار» وجود داشته ولی به شکل امروزی نبوده است. استعمار ابتدا به وسیله بازرگانان اعمال می شد ولی بعد استعمار به صورت دولتی درآمد و این استعمار علاوه بر تصرف ذخایر و منابع، افراد را هم به بردگی می کشید. ابتدا غربی ها با استعمار اقتصادی شروع کردند و بعد از آن نوبت به استعمار سیاسی و فکری رسید و این دلیلی نداشت غیر از جذب سرمایه و منابع کشورهای شرقی.

نتیجه ترک «امر به معروف و نهی از منکر» یهودیان

پرسش : بر اساس آیات قرآن قوم «یهود» به خاطر ترک «امر به معروف و نهی از منکر» به چه بلایی گرفتار شدند؟
پاسخ اجمالی:

با توجه به آیات قرآن، یهودیان در ماجرای ماهیگیری روز شنبه، سه گونه واکنش نشان دادند: گروهی متوسل به حیله ای شرعی شدند. برخی دیگر به موعظه گروه نخست و نهی آنها از این کار پرداختند. گروه سوم نیز کسانی بودند که اهل مسامحه و سکوت بودند و می گفتند: «آنها را رها كنيد، تا خداوند خود آنها را عذاب كند». درباره سرانجام این سه گروه بايد گفت كه تنها گروه دوم نجات یافت و مجرمان و سکوت كنندگان به عذاب الهی گرفتار شدند.

«جاه طلبی» قوم بنی اسرائیل در ماجرای رؤیت خدا

پرسش : قرآن کریم چگونه صفت زشت «جاه طلبی» قوم بنی اسرائیل را به تصویر کشیده است؟
پاسخ اجمالی:

قرآن مجيد مى گويد: بنی اسرائیل از روی جاه طلبی و سرکشی از حضرت موسی(ع) خواستند که خداوند را به آنها نشان دهد، این درخواست منجر شد گرفتار صاعقه وحشتناكى شوند و اگر لطف خداوند نبود، نابود شده بودند. اين نوع تعابير نشان از وجود روح جاه طلبی، تعصّب و لجاجت در بین آنان دارد؛ و اين صفات رذيله اكنون نيز در بسیاری از آنان وجود دارد، آنان خود را نژادى برتر مى دانند و قصد دارند جهان را در تحت سیطره خود در آورند. در سوره بقره، آیه 55 و سوره نساء، آيه 153 به این حادثه اشاره شده است.

منافع سرشار «غرب» از جنگ های بی پایان

پرسش : چرا در عصر ما که عصر تمدن و فرهنگ است هیچگاه عالم را خالی از جنگ و خون ریزی نمی یابیم و به هر گوشه ای از این عالم که می نگریم آتش جنگ و کشتار برافروخته است؟
پاسخ اجمالی:

غربی ها با به راه انداختن جنگ در میان کشورهای دیگر از منابع و ذخایر سرشار آنها استفاده می کنند؛ مثلا وقتی آنها کارخانه های بزرگ تولید اسلحه با هزاران کارگر و کارشناس به راه می اندازند، طبیعی است که برای اینکه این سلاح ها به فروش برود و آن کارخانه ها ورشکست نشوند جنگ به راه می اندازند. و یا برای فروش کالاهای خود و جذب سرمایه و مواد خام با به راه انداختن جنگ مانع رسیدن کشورهای شرقی به تولید و رسیدن آنها به علم و تکنولوژی آن محصولات می شوند تا بتوانند به راحتی ذخایر کشورها را به یغما ببرند.

راه کار قطع وابستگی به «غرب»

پرسش : ملت های شرقی برای قطع وابستگی و بریدن زنجیر استعمار از دست و پای خود چه مراحلی را باید طی نمایند؟
پاسخ اجمالی:

برای قطع وابستگی کشورهای شرقی به غرب باید چند کار صورت گیرد: 1- شرقی ها راه صحیحی که به وسیله آن استقلال اقتصادی و سیاسی و اجتماعی به دست می آید را بیاموزند و اجرایی نمایند. 2- وابستگی که امروز بین شرق و غرب بر قرار است از بین برود و مانند دو تاجر به صورت صحیح بین آنها رابطه باشد. 3- از فرار مغزها و دانشمندان و دانشجویان شرقی به غرب جلوگیری شود؛ برای این کار باید دانشگاه ها توسعه پیدا کند و وسائل تحصیل برای دانشمندان فراهم شود. 4- با تجمل گرایی مبارزه شود و ....

افسانه «نفوذ جادویی سیاست غرب»

پرسش : غربی ها چگونه از این شگرد تبلیغاتی خود که تمام حوادث و اتفاقات عالم مربوط به سیاست و فکر غرب است برای چپاول و استعمار ملل شرقی بهره می برند؟
پاسخ اجمالی:

امروزه در كشور هاى شرقى، سخن از نفوذ عجيب و جادويى سياست مرموز و پيچيده غرب است؛ تا آنجا كه مردم معتقدند تمام رويدادها و تحوّلات، هر جنبش و حركت و هر حادثه جزئى و كلّى در عالم با نقشه غربي ها و از طريق سفارتخانه‏ ها و يا ايادى آنها صورت مى ‏گيرد! ولى آنچه مسلّم است اين نوع عقيده خود يكى از عوامل مهم شكست روحى ملل شرق، و بدبينى آنها و در نتيجه كناره ‏گيرى مطلق از هر گونه فعاليت مثبت اجتماعى و سياسى است و اين همان است كه استعمار با تمام ذرات وجودش آن را مى ‏خواهد و مى ‏طلبد.

افسانه «عدم رشد سیاسی و اجتماعی شرق» مقدمه چپاول و استعمار

پرسش : افسانه «عدم رشد سیاسی و اجتماعی شرق» که مقدمه چپاول و استعمار این کشورها بود از چه زمانی و با چه نیات و اهدافی شکل گرفت و توسط چه کسانی تبلیغ و ترویج شد؟
پاسخ اجمالی:

كشورهاى استعمارى براى اين كه سرپوشى بر روى اعمال ضد انسانى خود در شرق بگذارند، و دخالت ظالمانه خود را در امور اين كشورها توجيه كنند افسانه دروغين ديگرى به عنوان «عدم رشد سياسى و اجتماعى ملل شرق» ساخته‏ اند و از اين رو آنها را نيازمند به سرپرستى و قيمومت ظاهرى يا معنوى! معرفى مى ‏كنند، كه با يك دنيا بزرگوارى و انسانيّت حاضر شده‏ اند رهبرى و راهنمايى آنها را به عهده بگيرند، بدون اين كه كمترين چشم داشتى از اين كار در نظر داشته باشند!!!

مقام و منزلت مؤمن از منظر پيامبر اكرم(ص)

پرسش : پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله و سلم) مؤمن را داراي چه مقام و منزلتي مي‌دانند؟
پاسخ اجمالی:

پيامبر(ص) درباره مقام و منزلت مؤمن فرمودند: «كسى كه انسان با ايمانى را غمگين كند و بخواهد در مقام عذرخواهى تمام دنيا را به او بدهد، كفّاره گناه او نخواهد شد». اسلام بيشترين مقام را براى انسان قائل شده و انسان را بهترين مخلوقات و مسجود ملائكه دانسته و عالم هستي را در تسخير او قرار داده؛ اما مكاتب مادّى از نظر فلسفه خلقت، انسان را تكامل يافته ميمون مى‌دانند و در عمل، آزار انسانها در غرب اهميّتى ندارد و همه به دنبال حفظ منافع خود هستند.

خصلت‌هاي مؤمن از منظر امام صادق(ع)

پرسش : چهار خصلتي كه امام صادق(عليه السلام) براي مؤمن لازم مي‌دانند چه چيزهايي است؟
پاسخ اجمالی: از نظر امام صادق(ع) مؤمن بايد چهار خصلت داشته باشد: راستگويى، حيا، حُسن خُلق و شُكر. صداقت موجب از بين رفتن بسيارى از گناهان مي شود؛ چراكه براي پوشاندن گناهان، مجبور است دروغ بگويد. حيا باعث مي‌شود كه از زشتى‌ها رو برگرداند. كسى كه حُسن خُلق دارد، عصبانى نمى‌شود و به همين جهت گناه نمى‌كند. شُكر هم به اين معناست كه هر عضوى را در جاى خودش و در راهى كه خدا آن را آفريده استفاده كند و با اين كار، ديگر گناه نمى‌كند.

امام علی(ع) و دعا در حق پیامبر(ص)

پرسش : امام علی(علیه السلام) چگونه در حق پیامبر(صلی الله علیه و اله) دعا می فرماید؟
پاسخ اجمالی:

امام علی(ع) در بخشی از خطبه 72 نهج البلاغه دعاى جامعى در حقّ پيامبر اسلام(ص) کرده و می فرماید: «پروردگارا! جايگاه وسيعى در سايه لطفت براى او بگشاى. خداوندا از فضل و كرمت، پاداش مضاعف به او مرحمت كن. كاخ پرشكوه او را از هر بنايى برتر ساز و مقام او را در پيشگاه خود گرامى دار. نور او را [در سراسر جهان] كامل گردان! و پاداش رسالتش را پذيرش شهادت [و شفاعت در حقّ امّت] و قبول گفتار او قرار ده [چراكه او] داراى منطق عادلانه و سخنان جدا كننده حقّ از باطل بود».

اهمیّت صلوات بر پیامبر(ص) در روایات اسلامي

پرسش : صلوات بر پیامبر(صلی الله علیه و اله) در روایات اسلامی از چه جایگاهی برخوردار است؟
پاسخ اجمالی: در روايات اسلامى اهميّت زيادى براى صلوات بر پيامبر(ص) ذكر شده است. صلوات بر پيامبر و آل او گناهان را محو، باعث نموّ [روح و جان] و سبب نور صراط [در قيامت] و افضل از آزاد كردن بردگان است و در ترازوى سنجش اعمال [در قيامت] چيزى سنگين تر از صلوات بر محمّد و آلش نيست. هر كس يك صلوات بر ايشان بفرستد خدا هزار صلوات در هزار صفّ از ملائكه، بر او مى فرستد. خدا فرشته اى را نزد قبر پيامبر(ص) مأمور ساخته که هر فردى از امّتش، صلوات بفرستد آن فرشته مى گويد: فلان كس، فرزند فلان، هم اكنون بر شما صلوات فرستاد.

رسالت اجتماعي و انساني جامعه اسلامی درحمايت از ناتوانان جسمي

پرسش : در جامعه اسلامي، حکومت و آحاد مردم، چه مسئوليتي در قبال ناتوانان جسمي دارند؟
پاسخ اجمالی:

دين مبين اسلام آموزه هاي بسيار واضح و راهگشايي در قبال اين قشر از اجتماع دارد. اسلام پيش از هر کاري، نگاه جامعه را درباره شهروندان معلول اصلاح مي کند. از طرفي همه شهروندان را به ياري و دستگيري از آنها ترغيب مي کند. چنانکه پيامبر اکرم(ص) مي فرمايند: «نگاه پيوسته به گرفتاران و جذاميان مكنيد كه مايه اندوه آنها است». همچنين مي فرمايند: «راهنمايي نابينا تاچهل قدم، موجب آمرزش گناهان مي شود». امام حسين(ع) نيز فراموشي نابينايان، ناشنوايان و معلولان را عهد شکني با خداوند مي داند.

توصیف پیامبر(ص) از زبان امام علی(ع)

پرسش : امیرالمؤمنین(علیه السلام) در خطبه 72 نهج البلاغه چگونه از پیامبر(صلی الله علیه و اله) یاد می کند؟
پاسخ اجمالی:

ایشان در توصيف پيامبر(ص) مى فرمايد: «پيامبرى كه خاتم پيامبران پيشين بود. درهاى بسته را گشود، حقّ را با حقّ آشكار ساخت و غوغاى باطل را دفع و حملات گمراهى ها را درهم شكست. به فرمان خدا قيام نمود و در طريق رضايش گام برداشت و ترديدي به خود راه نداد و عزمش سست نشد. وحى خدا را با آگاهى گرفت و در انجام فرمان پيش رفت. دل هاي فرو رفته در فتنه ها و گناهان را هدايت و احكام اسلام را برپا ساخت. او امينِ معتمد، گنجينه دارِ مخزن علوم خدا، شاهد روز قيامت، برانگيخته براى بيان حقايق و رسول او به سوى خلايق است».

«استکبار ستیزی» هدف بعثت پیامبر(ص)

پرسش : امام علی(عليه السلام) در خطبه 147 نهج البلاغه چه اهدافی را برای بعثت پیامبر(صلي الله عليه و أله) بيان كرده است؟
پاسخ اجمالی:

امام علي(ع) درباره اهداف بعثت مي فرمايد: «خدا محمد(ص) را به حق مبعوث كرد تا بندگانش را از پرستش بتها به عبادت خويش دعوت كند و از اطاعت شيطان به اطاعت خود فرا خواند». با اين بيان، اهداف پیامبر(ص) بر دو اصل استوار شده: يكي رها كردن عبوديت و پرستش بتها و تمسّك به توحيد در عبادت و ديگر رها ساختن انسان از اطاعت شيطان و تمسّك به اطاعت پروردگار.

سبب رفع کامل «اختلافات مردم» در قیامت

پرسش : چه چیزی سبب رفع کامل «اختلافات مردم» در قیامت می شود؟
پاسخ اجمالی:

خداوند در سوره «انعام» مى فرمايد: «بازگشت همه شما به سوى پروردگارتان است و شما را از آنچه در آن اختلاف داشتيد خبر خواهد داد [و اختلافات پايان خواهد گرفت]». بديهى است وقتى كه خداوند در آن روز رسماً ميان انسان ها داورى كند، اختلافات برچيده شده و حقايق آشكار خواهد شد. بعضى از مفسّران معتقدند كه اختلافات در دار دنيا قابل زوال نيست و تنها در آخرت است كه خداوند داورى مى كند و حق را از باطل جدا مى سازد. خلاصه اینکه آنچه سبب رفع اختلاف در قیامت می شود آگاه ساختن، جدائی حق از باطل و داورى خداوند خواهد بود.

تعداد صفحات : 246