پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

تناقض گويي قرآن در تغيير ناپذيري کلام الهي!

پرسش : قرآن در آيه 64 سوره يونس مي گويد: «براي کلمات خداوند تبديل وجود ندارد»، امّا در آيه 101 سوره نحل مي گويد: «و هنگامي که آيه اي را به جاي آيه اي ديگر تبديل کنيم»؛ آيا در اين آيات تناقض وجود ندارد؟!
پاسخ اجمالی:

موضوع این دو آيه متفاوت است؛ در آيه اول مراد از «کلمات»، «وعده هاي الهی» است که تخلّف ناپذير هستند. در آيه دوم سخن از «نسخ حکم» يک آيه و آوردن «حکمي جديد» توسط آيه اي ديگر است. لذا تناقضي بين اين آيات نيست. نسخ در منطق شرع، تغيير دادن حكمى و جانشين ساختن حكمى ديگر به جاى آن است؛ مانند تغيير قبله. نسخ در احكام، طبق «مصالح بندگان» است و آنچه نسخ می شود، حکمی از احکام الهی است که با گذر جامعه از مرحله ای منحط به به مرحله ای عالی با حکمی جدید و متناسب جایگزین می شود.

حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «ابن عبد ربّه»

پرسش : «ابن عبد ربّه» از علمای اهل سنت، حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(علیها السلام) توسط عمر را چگونه نقل می کند؟
پاسخ اجمالی:

«ابن عبد ربه» درباره هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) چنین آورده است: «ابوبكر، عمر را فرستاد تا افرادی که در خانه فاطمه هستند را بيرون كند و در صورت امتناع با آنان نبرد كند! عمر با مقدارى آتش به سوى آنها روانه شد، ناگاه با فاطمه روبه رو شد. دختر پيامبر گفت: اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى؟ او در پاسخ گفت: بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند، شما نيز وارد شويد». او همچنین نقل می کند که ابوبکر در بستر بیماری گفت: «ای کاش خانه فاطمه را نمى گشودم هر چند آن را براى نبرد بسته بودند».

مذمت «زنان» در نهج البلاغه؟!

پرسش : منظور از اوصاف مذمومی که امام علی(علیه السلام) در خطبه 80 نهج البلاغه در وصف زنان بیان کرده اند چیست؟
پاسخ اجمالی:

درباره كلام امام علي(ع) درباره زنان دو مطلب را باید در نظر داشت؛ يكي اين كه اين خطبه بعد از جنگ «جمل» ايراد شده كه ميدان دارِ اصلى آن جنگ، «عايشه» همسر پيامبر(ص) بود كه به تحريك طلحه و زبير وارد جنگ با امام شد و خون هاى زيادى را به زمين ريخت. ديگر اينكه وقتی قرآن نوع بشر را مذمّت كرده و مثلاً گفته: «انسان، حريص و كم طاقت آفريده شده»، ناظر به انسان هايى است كه تحت تربيت رهبران الهى قرار نگرفته اند. در مورد جنس زن نيز مطلب اين گونه است، در ميان زنان، هم افراد شايسته داريم و هم زنان بسيار منحرف.

تناقض گويي قرآن در حامل وحي

پرسش : قرآن در آيه 102 سوره نحل حامل قرآن را «روح القدس» معرفي مي کند و در آيه 97 سوره بقره مي گويد: «قرآن توسط جبرئيل نازل شده است»؛ در نهايت چه کسي حامل و نازل کننده قرآن است؟!
پاسخ اجمالی:

از آیات قرآن و روايات مختلف چنين استفاده مى شود كه «روح القدس» معانى متعددى دارد و در هر جا ممكن است معنى خاصی داشته باشد؛ در آيه «قُلْ نَزَّلَهُ رُوح القُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِ»، به معنى «جبرئيل» است كه قرآن را از سوى خدا بر پيامبر(ص) نازل مى كرد. ولى در سه مورد ديگر در قرآن كه همه درباره حضرت مسيح(ع) است، مفهوم ديگرى دارد. لذا حامل وحی فقط «جبرئیل» است و تناقضی در قرآن وجود ندارد.

حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «طبری»

پرسش : «طبری» عالم اهل سنت، حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(علیها السلام) توسط عمر را چگونه نقل می کند؟
پاسخ اجمالی:

«محمد بن جرير طبرى» عالم معروف اهل سنت، رويداد هتك حرمت خانه وحى را چنین نقل می کند: «عمر بن خطّاب به خانه على آمد ... و رو به آنان كرد و گفت: به خدا سوگند خانه را به آتش مى كشم، مگر اينكه براى بيعت بيرون بياييد. در این حال زبير شمشیر کشیده و از خانه بيرون آمد ولی پاى او لغزيد و شمشير از دستش افتاد و ديگران بر او هجوم آوردند و او را گرفتند».

بحث از «غدیر» بحثی عبث و بی فایده!

پرسش : با توجه به اینکه علی(ع) در زمان ما حضور نداردند و زمان حکومت مطرح شده در حدیث غدیر گذشته است، آیا اثبات حق حکومت و خلافت بلافصل و بحث کردن از ماجرای غدیر فایده ای دارد؟!
پاسخ اجمالی:

اولا: ابلاغ پیام غدیر به آیندگان، دستور پیامبر است و شیعه از دستور پیامبر پیروی می کند.  ثانیا: شناخت امام مانند شناخت پیامبر اهمیت دارد و اگر کسی پیام غدیر را قبول کند از مکتب و تفسیر و روایت امام علی(ع) و سایر امامان اهل بیت(ع) تبعیت خواهد کرد. ثالثا: بحث از غدیر نه تنها اختلاف آور نیست، بلکه حل کننده اختلاف است و مشخص می شود شیعه برای عقاید خود دلیل دارد و از دشمنی هایی که به خاطر تهمت مخالفان وحدت ناشی شده کاسته می شود. رابعا: اگر این بحث فایده ای ندارد، پس دلیلی برای نگرانی علمای اهل سنّت از ذکر داستان غدیر وجود ندارد!

پشت در قرار گرفتن فاطمه زهرا(س) با وجود علی(ع)!

پرسش : چرا با وجود اينكه هنگام یورش عمربن خطاب به خانه حضرت زهراء، علی(علیه السلام) در خانه بود، فاطمه زهرا(سلام الله علیها) پشت در رفت؟
پاسخ اجمالی:

اهل سنت می خواهند با این شبهه نقصی را برای علی(ع) بتراشند و دامان عمر را از این جسارت پاک و اصل قضیه را تکذیب کنند. اولا: آلوسى می نویسد: عمر شمشیرش را به پهلوى فاطمه و تازیانه را بر بازوى او زد. ناگهان علی(ع) گریبان عمر را گرفت و بر زمین زد و بر بینى و گردنش کوبید. ثانیا: شاید آمدن حضرت زهرا(س) برای این باشد، تا مهاجمان از او شرم کنند، که چنین نشد. ثالثا: بسیاری از علمای اهل سنت اصل ماجرای هتاکی و هجوم را آورده اند، وقتی اصل ماجرا ثابت شد اینگونه سؤال ها دامان کسی را پاک نخواهد کرد.

مباني و خاستگاه دينی انقلاب اسلامی ایران؟ (مشروعیّت انقلاب اسلامی ایران)

پرسش : انقلاب مردم ایران به رهبری آیت الله خمینی از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟
پاسخ اجمالی:

مبانی شرعی انقلاب اسلامی ایران عبارتند از: 1- «توحید در حاکمیت»: احکام حکومتی باید مبتنی بر اسلام باشد؛ انقلاب اسلامی در واکنش به سکولارسازی قوانین توسط دولت پهلوی به وجود آمد. 2- «قاعده نفی سلطه کفار بر مسلمین»: رژیم قبلی بواسطه فرمانبرداری از بیگانه و تصویب لایحه کاپیتالاسیون مشروع نبود. 3- عدالت طلبی و ظلم ستیزی: جامعه ایران مورد ستم خاندان پهلوی قرار داشت. 4- امر به معروف و نهی از منکر: قبل از انقلاب منکرات اجتماعی به صورت یک بحران اجتماعی درآمده بود و رژیم سابق در گسترش آن نقش داشت.

گریه و عزاداری در سنّت رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع)

پرسش : آیا رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت ایشان(علیهم السلام) نیز برای عزیزان خود گریه و عزاداری می کردند؟
پاسخ اجمالی:

نمونه های زیادی از سیره رسول خدا(ص) در زمینه سوگواری و عزاداری نقل شده است، از جمله: سوگواری بر حضرت حمزه و گریستن در شهادت جعفر بن ابی طالب، گریستن به هنگام درگذشت فرزندشان ابراهیم، اشک ریختن در درگذشت دخترشان، گریه به هنگام احتضار سعد بن عباده، گریه به هنگام زیارت قبر مادرشان آمنه و... . در سیره اهل بیت ایشان(ع) نیز می توان موارد زیادی بر اقامه مجلس عزا یافت که در مورد شهدای کربلا بسیار پر رنگ است.

حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «بلاذری»

پرسش : «بلاذری» حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(علیها السلام) توسط عمر را چگونه نقل می کند؟
پاسخ اجمالی:

«احمد بن يحيى جابر بغدادى بلاذرى» نويسنده معروف اهل سنت، در مورد هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) توسط عمر می گوید: «ابوبكر به دنبال على(ع) فرستاد تا بيعت كند؛ ولى على(ع) از بيعت امتناع ورزيد. سپس عمر همراه با فتيله (آتش زا) حركت كرد، و با فاطمه در مقابل باب خانه روبه رو شد، فاطمه گفت: اى فرزند خطاب، مى بينم درصدد سوزاندن خانه من هستى؟! عمر گفت: بلى، اين كار كمك به چيزى است كه پدرت براى آن مبعوث شده است!».

حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «ابن قتیبه»

پرسش : «ابن قتیبه» حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(علیها السلام) توسط عمر را چگونه نقل می کند؟
پاسخ اجمالی:

مورّخ شهير «عبدالله بن مسلم بن قتيبه» مى نويسد: «ابوبكر عمر را به دنبال کسانی فرستاد که از بیعت با وی امتناع کردند، او به خانه على(ع) آمد و از همه خواست بيرون بيايند وگرنه خانه را به آتش خواهد کشید، و حضور دخت پیامبر(ص) هم در آن جمع مانع این کار نخواهد بود. در این هنگام فاطمه(س) گفت: اى رسول خدا پس از تو چه مصيبتهايى به ما از فرزند خطّاب و فرزند ابى قحافه رسيد، سپس عمر با گروهى على(ع) را بيرون آوردند و نزد ابى بكر بردند و به او گفتند: اگر بيعت نكنی گردنت را مى زنيم».

«عصمت» حضرت زهرا(س)

پرسش : آیا می توان «عصمت» حضرت زهرا(علیها السلام) را با کلام پیامبر(صلی الله علیه و آله) اثبات کرد؟
پاسخ اجمالی:

سخنان رسول گرامى(ص) در حقّ دخترش حاكى از عصمت و پيراستگى او از خطا است، و می توان بالاترین دليل بر فضيلت و عصمت ایشان را این دانست كه رسول اکرم(ص) رضاى وى را مايه رضاى خدا، و خشم او را مايه خشم خدا معرّفى فرموده است.

درد دل امیرالمومنین(ع) با پیامبر(ص) در کنار قبر حضرت زهرا(س)

پرسش : امام علی(علیه السلام) در کنار قبر حضرت فاطمه(علیها السلام) چگونه با پیامبر(صلی الله علیه و آله) درد دل کردند؟
پاسخ اجمالی:

امام علی(ع) هنگام خاکسپاری حضرت زهرا(س)، خطاب به رسول اکرم(ص)، سخنانى فرمود که دلالت بر عظمت حضرت زهرا(س) و نشانه شدت ناراحتى امام(ع) از فراق جانگداز اوست. ایشان می فرماید: «امانتی که به من سپردید بازگردانده شد و این مصیبت طاقت از کفم ربود، اگرچه بعد از غم رحلت شما، صبر بر آن ممکن شده است، این فراق اندوهم را جاودانه کرد و شبهایم با بی قراری عجین گردید تا وقتی به شما ملحق شوم. ای رسول خدا(ص) از او بپرس که چگونه امت در فاصله کوتاهی بعد از شما برای ظلم به او دست به دست هم دادند».

حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «ابن ابی شیبه»

پرسش : «ابن ابی شیبه» محدث معروف اهل تسنن، حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(علیها السلام) توسط عمر را چگونه نقل می کند؟
پاسخ اجمالی:

«ابن ابی شیبه» محدث معروف اهل تسنن، در حدیثی صحیح السند در مورد حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) توسط عمر می گوید: «هنگامى كه مردم با ابى بكر بيعت كردند، على و زبير در خانه فاطمه دختر رسول الله(ص) با او به گفتگو و مشاوره مى پرداختند، خبر اين قضیه به عمر بن خطّاب رسيد. او به خانه فاطمه آمد، و گفت: اى دختر رسول خدا، محبوب ترين فرد براى ما پدر تو و بعد از پدرت تو هستى؛ ولى سوگند به خدا اين محبّت مانع از آن نيست كه اگر اين افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر اهل آن بسوزانند ... ».

قرآن و منزلگاههایی برای ماه!

پرسش : علم ثابت کرده است که ماه همواره در مسیر مشخصی در حال حرکت است و هیچ جایی توقف نمی کند؛ حال منظور قرآن از منزلگاههای متعدد ماه در آیه 39 سوره یس چیست؟!
پاسخ اجمالی:

آیه ای که بعد از همین آیه قرار دارد، برای خورشيد و ماه حركت مداوم و منظم قائل است؛ بنابراین تعبیر «منزل» برای ماه، به معنی «جایگاهی مکانی» برای «توقف» نیست. تعبیر «منزل» در اینجا به معنی «جایگاه زمانی» در مدار گردشی ماه است، که بشر ماه را در آن جایگاه زمانی به اندازه و شکل مشخص می بیند. چنانکه ماه در 28 روز از 30 روز، هر روز به اندازه مشخصی دیده می شود تا اینکه به شکل هلال باریک و شبیه شاخه کهنه درخت خرما در می آید و دو روز از ماه به محاق رفته و دیده نمی شود. وقتی ایّام ماه 29 روز است این جایگاه ها 27 تا می شود.

احترام خانه حضرت زهرا(س) در قرآن و سنت

پرسش : احترام خانه حضرت زهرا(علیها السلام) در قرآن و سنت چگونه بیان شده است؟
پاسخ اجمالی:

در مورد احترام خانه حضرت فاطمه(س) باید گفت که، خداوند برای این خانه منزلت والایی قائل شده است. زیرا هنگامی که آيه 36 سوره نور نازل شد: «[نور خدا] در خانه هايى است كه خدا رخصت داده كه قدر و منزلت آنان رفعت يابد...»؛ حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: «خانه حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) از جمله ی برترین آنهاست». و همچنین مدت نه ماه به در خانه دخترشان آمده، بر او و همسر گرامی اش سلام مى كردند و آيه تطهیر (33/احزاب) را تلاوت می فرمودند.

عدم دلالت حديث منزلت بر خلافت علي(ع)!

پرسش : حديث منزلت چگونه مي تواند بر خلافت علی(ع) بعد از پيامبر(ص) دلالت کند؟ در حالی که: 1) هارون پیش از موسی وفات کرده است و این امر نشان می دهد که خلافت پس از وفات پیامبر برای علی ثابت نخواهد بود. 2) در واقعیت خليفه بعد از پيامبر اسلام ابوبکر بود. 3) جانشيني پيامبر در مدينه به هنگام جنگها اختصاص به علي(ع) ندارد که اين جانشينی دليل خلافت آنها بعد از حيات پيامبر باشد. 4) اگر علي(ع) در جانشينی شبيه هارون بود، چرا مثل هارون با گمراهان مسلمين مبارزه نکرد و برعکس تسليم خلافت ابوبکر شد؟ 5) این حدیث در شأن ابوبکر هم آمده است؟!
پاسخ اجمالی:

1) تشبيه على(ع) به هارون از نظر مقامات است و این مقامات بعد از وفات پیامبر(ص) نیز برای ایشان ثابت است. 2) عمل بر خلاف نص روایت نبوی، دلالت آن را مخدوش نمی کند. 3) تعابیر حدیث منزلت جز علی(ع) برای هیچ یک از جانشینان پیامبر(ص) در مدینه صادر نشده است. 4) امام علی(ع) مانند هارون در مقابل انحراف ایستادگی کرد؛ اما وقتی در میان قوم ضعیف ماند به ناچار مصلحت را در صبر کردن دید. 5) علمای اهل سنت معترف اند که حديث منزلت در شأن ابوبکر جعلی است.

وضوی شیعه خلاف دستور قرآن!

پرسش : چرا شیعه در وضو بر خلاف قرآن دستهایش را از آرنج می شوید، در حالی قرآن می گوید «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِق»؛ (صورت ودستهایتان را تا آرنج بشویید)؟!
پاسخ اجمالی:

كلمه «الى» در «إِلَى الْمَرافِقِ» تنها براى بيان «حد شستن» است نه «كيفيت شستن» و آیه شریفه درباره اينكه دستها از کدام جهت شسته شوند ساكت است. دلیل شيعیان در شستن دست ها از مرفق، روايات اهل بيت(ع) است - که طبق حدیث ثقلین باید از آنها اطاعت کرد - و آنها در روایات فراوانی بر شستن دستها از بالا به پایین تصریح کرده اند.

محدوده عفو قاضی در «تعزیرات»

پرسش : قاضی تا چه میزان برای عفو و گذشت مجرم در «تعزیرات» دستش باز است و اختیار دارد؟ وکلمات فقها در این باره چیست؟
پاسخ اجمالی:

در اين مورد سه نظريّه وجود دارد: 1- حاكم شرع بطور مطلق حقّ عفو دارد؛ چه در جرائمى كه جنبه حقوق الله دارد يا حقوق النّاس، و چه اين كه با اقرار ثابت شود يا از طريق بيّنه يا علم قاضى باشد. 2- محدوده عفو حاكم شرع در مجازاتهاى تعزيرى، جرائمى است كه جنبه حقوق الله دارد. مانند مقدّمات زنا (مثل خوابيدن زن و مرد اجنبى در بستر واحد، و تقبيل و مانند آن). 3- حاكم شرع در صورتى حقّ عفو دارد كه جرم با اقرار متّهم ثابت گردد.

«رستاخیز انرژیها» و ارتباط آن با مسئله معاد

پرسش : منظور از «رستاخیز انرژیها» چیست و چه ارتباطی با مسئله معاد دارد؟
پاسخ اجمالی:

قرآن مي فرمايد: «همان كسى كه براى شما از درخت سبز، آتش آفريد و شما به وسيله آن آتش مى افروزيد». اين آيه اشاره به مسأله معاد دارد و داراي سه تفسير است. يك تفسير اشاره به دو درخت مخصوص دارد كه به جاي كبريت از آن استفاده مى كردند. تفسير دوم اين خاصيت را براي همه درختان سرايت داده است و تفسير سوم اين كه: درختان در طول عمر خود، مرتباً نور و حرارت خورشيد را مى مكند و ذخيره مى كنند و به هنگام سوزاندن چوب هاى خشك، آن نور و حرارت را بيرون مى دهند؛ يعنى انرژى هاى مرده در اين رستاخيز عظيم، جان مى گيرند.

منافات نذر و قربانی شیعه با توحید!

پرسش : نذر و قربانی باید برای خدا باشد، آیا نذر و قربانی شیعه برای امام حسین(ع) شرک نیست؟
پاسخ اجمالی:

منظور شیعه از نذر برای هر یک از اولیاء الهی، هدیه کردن ثواب حاصل از نذر برای اوست. در نذر گوسفند نیز عمل و نام برای خدا و ثواب برای اولیاء خدا و گوشت آن برای فقراست. این عمل هیچ گونه منافاتی با توحید ندارد و اکثریت اهل سنت نیز همین گونه درباره نذر و قربانی عمل می کنند.

قرار دادن مرده به جای خدا در توسل!

پرسش : مگر خدا از مردگان شنواتر، نزدیکتر و مهربانتر نیست که شیعیان به مرده ها توسل می کنند؟!
پاسخ اجمالی:

 اولا: در توسّل، مخاطب خداست و چیزی جای او را نمی گیرد. ثانیا: توسّل طبق آیه «وابتغوا إليه الوسيلة»، دستوری قرآنی است و با توجه به عمومیّت كلمه «الوسيله»، «منزلت و دعای» پيامبران و اولياء الهى نیز از مصادیق وسیله هستند. ثالتا: مسلمانان به «منزلت و دعای» مردگان توسل می جویند - نه جسم آنها - و اين منزلت همواره براى آنها ثابت است. رابعا: از سیره پیامبر(ص) و مسلمین چنین به دست می آید که توسل به مقام و منزلت انبیاء و اولیاء الهی بعد از مماتشان، در میان آنها مرسوم بوده است.

تاریخچه پیدایش و حکم فقهی «قمه زنی» و موضع علمای شیعه دربرابر آن؟

پرسش : قمه زنی از چه زمانی در میان شیعیان پدیدار و رواج پیدا کرد؟ حکم فقهی آن چیست؟ موضع علمای شیعه از زمان پیدایش آن تا کنون چه بوده است؟
پاسخ اجمالی:

در مورد منشاء اولیّه قمه زنی اقوال مختلفی وجود دارد. آنچه بیشتر از همه مستند است، این است که قمه زنی از جانب ترک های آذربایجان به فارس ها و اعراب منتقل شده است. برخی هم معتقدند از ارتدوکس هاي قفقاز به ايران سرايت كرده. درباره حکم فقهی اين شيوه عزادارى، از همان زمان پیدایش اختلاف وجود داشت و چون در ديد برخى غيرمسلمانان تاثير سوء داشت؛ برخى علما به حرمت آن فتوا دادند. در مقابل آنان نيز علماى ديگرى در پاسخ به استفتاهاى مردم حكم به جواز دادند. اما امروزه غالب مراجع آن را حرام می دانند.

وجود عذاب سخت تر از عذاب جهنم براي «کافران»

پرسش : بر اساس آیات قرآن چه عذابی برای «کافران» بالاتر از عذاب جهنم و سوختن است؟
پاسخ اجمالی:

خدا در قرآن مي فرمايد: «ما دوزخ را براى كافرين به عنوان «نُزُل» مهيّا كرده ايم». «نُزُل» اولين چيز است كه براى ميهمان مى برند و به عنوان خوشامدگويي است نه تمام پذيرائى. جهنم براى كافرين نُزُل است؛ يعنى عذاب هائى فوق اين آتش وجود دارند كه براي ما قابل تصورّ نيست. در دعاى كميل آمده: «بلاء دنيا دوامش كم و مدتش كوتاه است؛ اما بلاء آخرت سختي هایش بيشتر و مدت آن طولانى تر است». و ادامه داده: «بر فرض كه بر عذابت صبر كنم، چگونه بر فراقت صبر كنم؟» از اين عبارت مي فهميم كه فراق بنده از خدا بالاتر از عذاب جهنم است.

یک نظر فقهی درباره «کفار غیر حربی»

پرسش : دیدگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در رابطه با «کفار غیر حربی» چیست؟
پاسخ اجمالی:

بر طبق آیات سوره ممتحنه، مسلمانان حق جنگ با دولتهايى كه با آنها نمى جنگند را ندارند. قرآن می فرماید: «خدا شما را از نيكى و رعايت عدالت نسبت به كسانى كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهى نمى كند؛ چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. خداوند شما را تنها از دوستى با كسانى نهى مى كند كه در امر دين با شما پيكار كردند». از این رو «کفار غیر حربی» مورد احترام بوده و مى توانيم با آنها روابط دوستانه داشته باشيم.

ملاک برتری زن و مرد در اسلام

پرسش : آیا این سخن صحیح است که در اسلام، مردان بر زنان برتری دارند؟! اسلام چه ملاکی را برای برتری بین زن و مرد معرفی نموده است؟
پاسخ اجمالی:

زن و مرد در پيشگاه خدا يكسانند و هر دو مى توانند راه قرب الى اللّه را تا بى نهايت ادامه دهند؛ لذا خطابات قرآنى در اين زمينه شامل هر دو، به طور مساوى مي شود. آيه شريفه «إِنَّ أَكرَمَكُمْ عِندَ اللّهِ أَتْقَيكُم» نيز معيار را قرب به خدا قرار داده و جنسيّتِ مرد و زن را در آن دخالت نداده است و وجود پاره اى از تفاوت ها در ميان زن و مرد هرگز نمى تواند اصول كلّىِ برابرى را در ميان اين دو جنس در بُعد الهى، انسانى، علمى، فرهنگى و اقتصادى بر هم زند؛ البته در هر حال بايد تفاوت طبيعى ميان اين دو جنس را پذيرفت.

منظور از «عفت»

پرسش : «عفّت» چیست؟
پاسخ اجمالی:

از نظر لغت «عفت» به باقيمانده چيزي گفته مي‌شود. سپس به حاصل شدن حالتي براي نفس اطلاق شده كه باعث غلبه كردن بر شهوت مي‌شود. مراد از شهوت، معناي عام آن است كه شامل شهوت مال و جاه و شهوت جنسي و ... مي‌شود.

مقام و منزلت حضرت زینب(سلام الله علیها)

پرسش : حضرت زینب(سلام الله علیها) چه مقام و منزلتی در اسلام دارد؟
پاسخ اجمالی:

حضرت زینب(س) یکی از بافضيلت‏ ترينِ زنان جهان، دارای جلالت شأن، منزلت والا، قوّت استدلال، برترى عقل، استوارى قلب، فصاحت زبان و بلاغت بيان، بانویی شجاع و با شهامت، سخنور و مفسر بود. حیات آن حضرت با صبر و شکیبایی و مقاومت در برابر مصائب فراوان همراه بود. منزلت و جايگاه ایشان در خاندان پیامبر بسیار رفیع است. بعد از حادثه غم بار عاشورا سرپرستی کاروان اسرا را بر عهده گرفت. خطبه های با صلابت و کوبنده در مجلس ابن زیاد و یزید، گویای فصاحت و بلاغت و علم دانش آن بزرگوار است.

تعداد صفحات : 249