اهمیّت صلوات بر پیامبر(ص) در روایات اسلامي
صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

اهمیّت صلوات بر پیامبر(ص) در روایات اسلامي

پرسش : صلوات بر پیامبر(صلیعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه و اله) در روایات اسلامی از چه جایگاهی برخوردار است؟
پاسخ اجمالی: در روايات اسلامى اهميّت زيادى براى صلوات بر پيامبر(ص) ذكر شده است. صلوات بر پيامبر و آل او گناهان را محو، باعث نموّ [روح و جان] و سبب نور صراط [در قيامت] و افضل از آزاد كردن بردگان است و در ترازوى سنجش اعمال [در قيامت] چيزى سنگين تر از صلوات بر محمّد و آلش نيست. هر كس يك صلوات بر ايشان بفرستد خدا هزار صلوات در هزار صفّ از ملائكه، بر او مى فرستد. خدا فرشته اى را نزد قبر پيامبر(ص) مأمور ساخته که هر فردى از امّتش، صلوات بفرستد آن فرشته مى گويد: فلان كس، فرزند فلان، هم اكنون بر شما صلوات فرستاد.
پاسخ تفصیلی: روایات اسلامى اهمیّت فوق العاده اى براى صلوات بر پیامبر(صلىعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه وآله) ذکر کرده و در منابعدر کنار اهل سنت. بنابر اصول اعتقادی آن، نصب امام و خلیفه پیامبر(ص)، الهی ودین است و دخالت در نصب او در صلاحیت غیرنیست. پیامبر(ص) نیز نسبت به آن غفلت نکرده و تعیین امام ازحفظ مصالح امت بر اوبود و آن حضرت به مناسبتهای مختلف از جمله غدیر، به امر الهی، ازحضرت علی(ع) به نصب الهیداد. امامیه،ومهمترین فرقه‌های مذهبدر طول تاریخ هستند. بنابر برخی روایات، واژهرا نخستین بار پیامبر(ص) به کار گرفت."> شیعهو اهل سنّت ثواب و پاداش فوق العاده اى براى این عمل ذکر شده، به اندازه اى که مایه اعجاب و شگفتى است که به عنوان نمونه بخشى از این روایات را گلچین کرده، در ذیل از نظر خوانندگان عزیز مى گذرانیم:
1. در حدیثى از امیر مومنان على(علیه السلام) مى خوانیم: «اَلصَّلَاهُ عَلَى النَّبِىِّ وَ آلِهِ اَمْحَقُ لِلْخَطَایَا مِنَ الْمَاءِ اِلَى النَّارِ و السَّلَامُ عَلَى النَّبِىِّ اَفْضَلُ مِنْ عِتْقِ رِقَابٍ»(1)؛ (صلوات بر پیامبر و آل او گناهان را محو مى کند، شدیدتر از آنچه آب، آتش را خاموش مى کند و سلام بر پیامبر و آل او افضل است از آزاد کردن بردگان).
2. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «اِذَا ذُکِرَ النَّبِىُّ فَاَکْثِرُوا الصَّلَاهَ عَلَیْهِ فَاِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِىِّ صَلَاهً وَاحِدَهً صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ اَلْفَ صَلَاهٍ فِی اَلْفِ صَفٍّ مِنَ الْمَلَائِکَهِ وَ لَمْ یَبْقَ شَیءٌ مِمَّا خَلَقَهُ اللَّهُ اِلَّا صَلَّى عَلَى [ذلِکَ] الْعَبْدِ لِصَلَاهِ اللّهِ عَلَیْهِ وَ صَلَاهِ مَلائِکَتِهِ فَمَنْ لَمْ یَرْغَبْ فِی هَذَا فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ قَدْ بَرِئَ اللّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَهْلُ بَیْتِهِ»(2)؛ (هنگامى که نام پیامبر برده شود بر او بسیار صلوات بفرستید؛ چراکه هر کس یک صلوات بر پیامبر اکرم(صلىعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه وآله) بفرستد خداوند هزار صلوات و درود در هزار صفّ از ملائکه، بر او مى فرستد و چیزى از مخلوقاتدر ادیان و مذاهب و ذهن اشخاص وجود دارد.در نظر شیعه، یگانه و سرمنشا همه کمالات و علت هستی بخش همه موجودات است و ذاتی ازلی و ابدی دارد. هیچ موجودی شبیه او نیست. ذات او عین صفاتش است و دارای علم و قدرت مطلق است. در همه جا حضور و ارتباطی تام با مخلوقاتش دارد، واقعیتی بسیط و بی‌ماهیت است که در دنیا وقابل روئیت نیست."> خداباقى نمى ماند، مگر این که به خاطر صلواتدر ادیان و مذاهب و ذهن اشخاص وجود دارد.در نظر شیعه، یگانه و سرمنشا همه کمالات و علت هستی بخش همه موجودات است و ذاتی ازلی و ابدی دارد. هیچ موجودی شبیه او نیست. ذات او عین صفاتش است و دارای علم و قدرت مطلق است. در همه جا حضور و ارتباطی تام با مخلوقاتش دارد، واقعیتی بسیط و بی‌ماهیت است که در دنیا وقابل روئیت نیست."> خداو فرشتگانش بر او صلوات مى فرستند و هر کس به چنین پاداش عظیمى علاقه نداشته باشد، جاهل مغرورى است کهدر ادیان و مذاهب و ذهن اشخاص وجود دارد.در نظر شیعه، یگانه و سرمنشا همه کمالات و علت هستی بخش همه موجودات است و ذاتی ازلی و ابدی دارد. هیچ موجودی شبیه او نیست. ذات او عین صفاتش است و دارای علم و قدرت مطلق است. در همه جا حضور و ارتباطی تام با مخلوقاتش دارد، واقعیتی بسیط و بی‌ماهیت است که در دنیا وقابل روئیت نیست."> خداو رسولدر ادیان و مذاهب و ذهن اشخاص وجود دارد.در نظر شیعه، یگانه و سرمنشا همه کمالات و علت هستی بخش همه موجودات است و ذاتی ازلی و ابدی دارد. هیچ موجودی شبیه او نیست. ذات او عین صفاتش است و دارای علم و قدرت مطلق است. در همه جا حضور و ارتباطی تام با مخلوقاتش دارد، واقعیتی بسیط و بی‌ماهیت است که در دنیا وقابل روئیت نیست."> خداو اهل بیتش از او بیزارند).
3. دردیگرى از رسول خدا(صلىعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه وآله) مى خوانیم: «کُلُّ دُعَاءٍ مَحْجُوبٌ حَتَّى یُصَلَّى عَلَى النَّبِىِّ»(3)؛ (هیچ دعایى به اجابت نمى رسد مگر اینکه صلوات بر پیامبر(صلىعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه وآله) فرستاده شود).
4. باز دردیگرى از همان حضرت مى خوانیم: «اَلصَّلَاهُ عَلَىَّ نُورٌ عَلَى الصِّرَاطِ»(4)؛ (صلوات بر من نورهمه انسان‌ها باید از آن عبور کنند. بنابر منابع اسلامی، این گذرگاه ایستگاه‌هایی دارد که اعتقادات و اعمال فرد در آن‌ها حسابرسی می‌شود و انسان‌ها متناسب با اعمال خود در دنیا، برخی به سرعت از آن می‌گذرند و برخی هزاران سال بر روی آن گرفتار خواهند بود و برخی از آن سقوط کرده، به جهنم می‌افتند. اعتقاد به وجوداز باورهای اساسی اسلامی دانسته شده است."> صراط[در قیامت] است).
5. دردیگرى از امام باقر یا امام صادق(علیهما السلام) نقل شده که فرمود: «مَا فِی الْمِیزَانِ شَىْءٌ اَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اِنَّ الرَّجُلَ لَتُوضَعُ اَعْمَالُهُ فِی الْمِیزَانِ فَتَمِیلُ بِهِ فَیَخْرُجُ الصَّلَاهُ عَلَیْهِ فَیَضَعُهَا فِی میزَانِهِ فَتَرَجَّحُ»(5)؛ (در ترازوى سنجش اعمال [در قیامت] چیزى سنگین تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نیست، کسانى هستند که اعمالشان را در ترازوى سنجش عمل مى گذارند، سبک و ناچیز است سپس صلوات بر آن حضرت را بیرون آورده و بر آن مى نهند سنگینى مى کند و برترى مى یابد).
6. دردیگرى از خود آن حضرت آمده است: «صَلُّوا عَلَیَّ فَاِنَّ الصَّلَاهَ عَلَىَّ زَکَاهٌ لَکُمْ»(6)؛ (صلوات بر من بفرستید؛ چرا که صلوات بر من، باعث نموّ [روح و جان] شما مى شود).
7. دردیگرى از آن حضرت آمده است: «اِذَا کَانَ یَوْمُ الْخَمِیسِ بَعَثَ اللّهُ مَلاَئِکَهً مَعَهُمْ صُحُفٌ مِنْ فِضَّهٍ وَ اَقْلاَمٌ مِنْ ذَهَبٍ یَکْتُبُونَ یَوْمَ الْخَمِیسِ وَ لَیْلَهَ الْجُمُعَهِ اَکْثَرَ النَّاسِ عَلَىَّ صَلَاهً»(7)؛ (روز پنج شنبه که مى شود خداوند فرشتگانى را با لوح هایى از نقره و قلم هایى از طلا مى فرستد تا نام کسانى را که روز پنج شنبه و شب جمعه بیشتر از همه بر من صلوات مى فرستند، بنویسند).
8. دردیگرى از امام صادق(علیه السلام) از پیغمبر اکرم(صلىعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه وآله) چنین نقل شده است که روزى به على(علیه السلام) فرمود: «اَلَا اُبَشِّرُکَ؟ قَالَ: بَلَى بِاَبِی اَنْتَ وَ اُمِّی فَاِنَّکَ لَمْ تَزَلْ مُبَشِّراً بِکُلِّ خَیْرٍ. فَقَالَ: اَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ آنِفاً بِالْعَجَبِ. فَقَالَ اَمیرُالْمُوْمِنِینَ: وَ مَا الَّذِی اَخْبَرِکَ یَا رَسُولَ اللّهِ؟ قَالَ: اَخْبَرَنِی اَنَّ الرَّجُلَ مِنْ اُمَّتِی اِذَا صَلَّى عَلَىَّ فَاَتْبَعَ بِالصَّلَاهِ عَلَى اَهْلِ بَیْتِی فُتِحَتْ لَهُ ابْوَابُ السَّمَاءِ وَ صَلَّتْ عَلَیْهِ الْمَلَائِکَهُ سَبْعِینَ صَلَاهً وَ اَنَّهُ اِنْ کَانَ مِنَ الْمُذْنِبِینَ تَحَاتُّ عَنْهُ الذُّنُوبُ کَمَا تَحَاتُّ الْوَرَقُ مِنَ الشَّجَرِ»(8)؛ (آیا به تو بشارت بدهم؟ على(علیه السلام) عرض کرد: آرى پدر و مادرم فدایت، تو همیشه بشارت دهنده به همه نیکى ها بوده اى. پیامبر(صلىعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه وآله) فرمود: جبرئیل الآن از چیز عجیبى به منکه در موارد فراوانی مترادف اصطلاحاست، ولی برخیرا دارای معنایی عام‌تر دانسته و به هر گزارش تاریخی می‌گویند؛ چه کلامی از معصومان باشد و چه نقل تاریخ یا کلام غیرمعصوم."> خبرداد، امیرمومنان(علیه السلام) پرسید: چه خبرى داده، اى رسول خدا(صلىعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه وآله)؟ فرمود: به منکه در موارد فراوانی مترادف اصطلاحاست، ولی برخیرا دارای معنایی عام‌تر دانسته و به هر گزارش تاریخی می‌گویند؛ چه کلامی از معصومان باشد و چه نقل تاریخ یا کلام غیرمعصوم."> خبرداد که یکى از امّت من هنگامى که صلوات بر من مى فرستد و به دنبال آن صلوات بر اهل بیتم؛ درهاى آسمان به روى او گشوده مى شود و فرشتگان هفتاد صلوات بر او مى فرستند و اگر از گنه کاران باشد، گناهانش فرو مى ریزد آن گونه که برگها از درختان مى ریزند).
9. دردیگرى از همان حضرت آمده است: «اَکْثِرُوا الصَّلَاهَ عَلَىَّ فَاِنَّ اللّهَ وَکَّلَ بِی مَلَکاً عِنْدَ قَبْرِی فَاِذَا صَلَّى عَلَىَّ رَجُلٌ مِنْ اُمَّتِی قَالَ ذَلِکَ الْمَلَکُ یَا مُحَمَّدُ: اِنَّ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ صَلَّى عَلَیْکَ السَّاعَهَ»(9)؛ (زیاد صلوات بر من بفرستید؛ چرا که خداوند فرشته اى را نزد قبر من مامور ساخته که هر فردى از امّت من، صلوات بر من بفرستد آن فرشته مى گوید: فلان کس، فرزند فلان، هم اکنون بر تو صلوات فرستاد).
10. در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) از رسول خدا(صلىعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه وآله) چنین نقل شده است: «مَنْ صَلَّى عَلَىَّ اِیمَاناً وَ احْتِسَاباً اِسْتَاْنَفَ الْعَمَلَ»(10)؛ (هر کس از روىکریم، الله‌ است‌.از همه انسان‌ها خواسته‌ تا به‌ الله‌ ایمان‌ آورند؛ اما در آیات‌ بسیاری‌ ضرورت‌ ایمان‌ آوردن‌ به‌ پیامبران‌ و رسولان‌، کتاب‌های‌ نازل‌ شده‌ از سوی‌ خدا، فرشتگان ونیز به‌ ایمان‌ به‌افزوده‌ شده‌ است‌."> ایمانو به خاطر خداوند، بر من صلوات بفرستد [تمام گناهانش بخشوده خواهد شد و] اعمال خود را از نو آغاز مى کند).
11. نه تنها به هنگام ذکر نام پیامبر(صلىعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه وآله) باید صلوات بر او فرستاد؛ بلکه به هنگام نوشتن نیز تاکید شده است که صلوات را بنویسند؛ آن گونه که در حدیثى از پیامبراکرم(صلىعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه وآله) مى خوانیم: «مَنْ صَلَّى عَلَىَّ فِی کِتَابٍ لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِکَهُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَادَامَ اسْمِی فِی ذلِکَ الْکِتَابِ»(11)؛ (کسى که در نوشته اى صلوات بر من بنویسد، فرشتگان - مادامى که اسم من در آن نوشته است - براى اومی‌خواستند. حتی پیامبر(ص) مامور می‌شود تا برای خویش و برای مومنانکرده و به عنوان واسطه و شفیع عمل کند تا خداوند رحمت خویش را بر آنان سرازیر نماید. مفهوم آمرزش خواهی بارها دربه کار رفته است. برایدرو احادیث زمان، مکان و حالاتی را ذکر کرده‌اند که بستر مناسبی را برای پذیرش آن مهیا می‌سازند."> استغفارمى کنند).
12.بن ابی قحافه، همسر پیامبر(ص) و از جمله زنان تاثیرگذار تاریخ صدراست.در بین همسران رسولاست که به دلیل فعالیت‌ها و جهت گیری‌های سیاسی و نقش بارزی که در روایت احادیث پیامبر(ص) داشته، از شهرت زیادی برخوردار است."> عایشهاز پیامبر اکرم(صلىعربی است و احکام خاصی دارد؛ مانند ممنوعیت لمس کردن لفظ نوشته شده آن بدون طهارت. از جمله مهمترین خصوصیات این واژه می‌توان به قرار گرفتن در کلمهو شهادت بهو ممنوعیت استفاده از آن برای غیر خداوند اشاره کرد."> اللهعلیه وآله) نقل مى کند که فرمود: «مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَلْقَى اللّهَ غَداً رَاضِیاً فَلْیُکْثِرِ الصَّلَاهَ، عَلَىَّ»(12)؛ (کسى که دوست دارددر ادیان و مذاهب و ذهن اشخاص وجود دارد.در نظر شیعه، یگانه و سرمنشا همه کمالات و علت هستی بخش همه موجودات است و ذاتی ازلی و ابدی دارد. هیچ موجودی شبیه او نیست. ذات او عین صفاتش است و دارای علم و قدرت مطلق است. در همه جا حضور و ارتباطی تام با مخلوقاتش دارد، واقعیتی بسیط و بی‌ماهیت است که در دنیا وقابل روئیت نیست."> خدارا فرداىو روایات تاکید دارند که زمان قیامت، بر کسی جزمعلوم نیست."> قیامتملاقات کند در حالى که از او خشنود باشد، پس زیاد بر من صلوات بفرستد).
کوتاه سخن این که روایات بسیار فراوانى در این زمینه نقل شده که از اهمیّت فوق العاده صلوات و درود بر پیامبر و آل ایشان حکایت مى کند، به گونه اى که در کمتر عملى از اعمال، این همه ثواب و فضیلت دیده مى شود و آنچه ما در احادیث دوازده گانه بالا آوردیم، در واقع بخش کوچکى از آن است.(13)
پی نوشت:
(1). ثواب الأعمال و عقاب الأعمال‏، ابن بابويه، محمد بن على‏، دار الشريف الرضي، قم‏، 1406 قمری‏، چاپ: دوم‏، ص 154، (ثواب الصلاة و السلام على النبي و ثواب حبه).
    
تاریخ انتشار: « 1396/01/22 »

مطالب مرتبط

وجوب «صلوات فرستادن» بر پیامبر(ص)

تأثیر «صلوات» بر ترفیع مقام پیامبر(ص)

اهمیّت صلوات بر پیامبر(ص) در روایات اسلامي

اضافه کردن «و آل محمد(ص)» در صلوات

صلوات بر آل محمد(ص)

فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 81